نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 408
عداوت ورزيد كمكم در نظرش بد مىشود، هر چند زيباترين و محبوبترين امور باشد.
***
سپس به يكى ديگر از كارهاى زشت و بىرويه اين انسانهاى بىبندوبار اشاره
كرده مىفرمايد:" انسان از عجله آفريده شده" (خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ).
گرچه مفسران در تفسير كلمه" انسان" و" عجل" در اينجا
بيانات گوناگونى دارند ولى پيدا است كه منظور از انسان در اينجا نوع انسان است
(البته انسانهاى تربيت نايافته و خارج از قلمرو رهبرى رهبران الهى).
و منظور از" عجل" شتاب و شتابزدگى است، همانگونه كه آيات بعد نيز
شاهد گوياى اين مطلب است، و در جاى ديگر قرآن مىخوانيم وَ كانَ الْإِنْسانُ عَجُولًا:" انسان، عجول است" (اسراء- 11).
در حقيقت تعبير" خُلِقَ
الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ" يك نوع
تاكيد است، يعنى آن چنان انسان عجول است كه گويى از" عجله" آفريده شده،
و تار و پود وجودش از آن تشكيل يافته! و به راستى بسيارى از مردم عادى چنينند هم
در خير عجولند و هم در شر، حتى وقتى به آنها گفته مىشود اگر آلوده كفر و گناه
شويد، عذاب الهى دامنتان را مىگيرد مىگويند پس چرا اين عذاب زودتر نمىآيد؟! و
در پايان آيه اضافه مىكند:" عجله نكنيد من آيات خود را به زودى به شما نشان
مىدهم" (سَأُرِيكُمْ آياتِي فَلا تَسْتَعْجِلُونِ).
تعبير" آياتى" در اينجا ممكن است اشاره به آيات و نشانههاى عذاب و
بلاها و مجازاتهايى باشد كه پيامبر ص مخالفان را با آن تهديد مىكرد و اين سبك
مغزان كرارا مىگفتند: پس چه شد اين بلاهايى كه ما را با آن مىترسانى.
قرآن مىگويد عجله نكنيد، چيزى نمىگذرد كه دامانتان را خواهد گرفت.
و نيز ممكن است اشاره به معجزاتى كه دليل بر صدق پيامبر اسلام ص
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 408