نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 396
قابل استفاده است، روى اين حساب ما معتقديم، هيچ مانعى ندارد كه آيه فوق داراى
هر سه تفسير باشد كه هر كدام در جاى خود، صحيح و كامل است، و بارها گفتهايم
استعمال لفظ در بيش از يك معنى نه تنها ايراد ندارد بلكه گاهى دليل كمال فصاحت
است، و اينكه در روايات مىخوانيم:" قرآن داراى بطون مختلفى است" نيز
ممكن است اشاره به همين معنى باشد.
و اما در مورد پيدايش همه موجودات زنده از آب كه در ذيل آيه فوق به آن اشاره
شده دو تفسير مشهور است:
1- حيات همه موجودات زنده- اعم از گياهان و حيوانات- به آب بستگى دارد، همين
آبى كه بالآخره مبدء آن بارانى است كه از آسمان نازل شده.
ديگر اينكه" ماء" در اينجا اشاره به آب نطفه است كه موجودات زنده
معمولا از آن به وجود مىآيند.
جالب اينكه دانشمندان امروز معتقدند كه نخستين جوانه حيات در اعماق درياها
پيدا شده است، به همين دليل آغاز حيات و زندگى را از آب مىدانند، و اگر قرآن
آفرينش انسان را از خاك مىشمرد، نبايد فراموش كنيم منظور از خاك همان طين (گل)
است كه تركيبى است از آب و خاك.
اين موضوع نيز قابل توجه است كه طبق تحقيقات دانشمندان قسمت عمده بدن انسان و
بسيارى از حيوانات را آب تشكيل مىدهد (در حدود هفتاد درصد!).
و اينكه بعضى ايراد كردهاند كه آفرينش فرشتگان و جن با اينكه موجودات زندهاى
هستند مسلما از آب نيست، پاسخش روشن است، زيرا هدف موجودات زندهاى است كه براى ما
محسوس است.
در حديثى مىخوانيم كه: شخصى از امام صادق ع پرسيد: آب چه طعمى دارد؟ امام
نخست فرمود:
سل تفقها و لا تسئل تعنتا:
" به منظور ياد گرفتن سؤال كن نه به منظور بهانهجويى!" سپس اضافه
فرمود:
طعم الماء طعم
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 396