نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 392
بلكه ترسى است كه توأم با تعظيم و احترام باشد.
" مشفق" از ماده" اشفاق" به معنى توجهى است كه آميخته با
ترس باشد (چون در اصل از ماده" شفق" گرفته شده كه روشنى آميخته با
تاريكى است).
بنا بر اين ترس آنها از خداوند، همچون ترس انسان از يك حادثه وحشتناك نيست، و
همچنين" اشفاق" آنها همچون بيم انسان از يك موجود خطرناك نمىباشد بلكه
ترس و اشفاقشان آميزهاى است از احترام، عنايت و توجه، معرفت و احساس مسئوليت [1]
***
روشن است كه
فرشتگان با اين صفات برجسته و ممتاز و مقام عبوديت خالص هرگز دعوى خدايى نمىكنند،
اما اگر فرضا" كسى از آنها بگويد من معبودى جز خدا هستم ما كيفر او را جهنم
مىدهيم، آرى اين چنين ظالمان را كيفر خواهيم داد" (وَ مَنْ يَقُلْ مِنْهُمْ إِنِّي إِلهٌ مِنْ دُونِهِ فَذلِكَ
نَجْزِيهِ جَهَنَّمَ كَذلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ).
در حقيقت دعوى الوهيت يك مصداق روشن ظلم بر خويشتن و بر جامعه است و در قانون
كلى" كَذلِكَ نَجْزِي الظَّالِمِينَ" درج است.
***
[1] مفردات" راغب"
ماده" خشيت" و" شفق" و تفسير" صافى" ذيل آيات مورد
بحث.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 392