نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 356
بعلاوه آنها از نظر قدرت و زور مسلما جلو بودند ولى از نظر منطق و قدرت نفوذ
كلام، برترى با پيامبر ص و مسلمانان بود، و همين برترى سبب مىشد كه آنها براى
انتخاب برچسبها و پاسخهاى ساختگى در برابر پيامبر ص به مشورتهاى نهانى بنشينند.
به هر حال آنها در اين گفتارشان روى دو چيز تكيه داشتند، يكى بشر بودن پيامبر
ص و ديگرى برچسب سحر، و در آيات بعد برچسبهاى ديگرى نيز خواهد آمد كه قرآن به پاسخ
آنها مىپردازد.
***
ولى قرآن نخست به صورت كلى به آنها از زبان پيامبر ص چنين پاسخ
مىگويد:" پروردگار من هر سخنى چه در آسمان باشد و چه در زمين مىداند"
(قالَ رَبِّي يَعْلَمُ الْقَوْلَ فِي
السَّماءِ وَ الْأَرْضِ).
چنين تصور نكنيد كه سخنان مخفيانه و توطئههاى پنهانى شما بر او مخفى
باشد،" چرا كه او هم شنوا است و هم دانا" (وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ).
او همه چيز را مىداند و از همه كار با خبر است، نه تنها سخنان را مىشنود، از
انديشههايى كه از مغزها مىگذرد، و تصميمهايى كه در سينهها پنهان است آگاه است.
***
بعد از ذكر دو قسمت از بهانهجوئيهاى مخالفان، به چهار قسمت ديگر از آن
پرداخته چنين مىگويد:" آنها گفتند آنچه پيامبر ص به عنوان وحى آورده خوابهاى
آشفته و پراكندهاى بيش نيست" كه او آنها را حقيقت و واقعيت مىپندارد! (بَلْ قالُوا أَضْغاثُ أَحْلامٍ) [1]
[1]" اضغاث" جمع"
ضغث" (بر وزن حرص) به معنى بسته هيزم يا گياه خشكيده و مانند آن است، و"
احلام" جمع" حلم" (بر وزن نهم) به معنى خواب و رؤيا است، و از آنجا
كه براى جمعآورى يك بسته هيزم و مانند آن يك مشت اشياء پراكنده را روى هم
مىگذارند اين تعبير به خوابهاى آشفته و پراكنده اطلاق شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 356