نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 321
و اما جمع ميان گرسنگى و برهنگى ممكن است بخاطر اين باشد كه گرسنگى نيز نوعى
از برهنگى درون از غذا است! (بهتر اين است كه گفته شود اين دو- برهنگى و گرسنگى-
دو نشانه مشخص فقر است كه معمولا با هم آورده مىشوند).
به هر حال در اين دو آيه به چهار نياز اصلى و ابتدايى انسان يعنى نياز به غذا
و آب و لباس و مسكن (پوشش در مقابل آفتاب) اشاره شده است، تامين اين نيازمنديها در
بهشت بخاطر وفور نعمت بوده است و در واقع ذكر اين امور توضيحى است براى آنچه در
جمله" فتشقى" (به زحمت خواهى افتاد) آمده است.
***
اما با اين همه شيطان كمر عداوت و دشمنى را با آدم بسته بود، به همين دليل
آرام ننشست" و شروع به وسوسه آدم كرد و گفت اى آدم! آيا درخت عمر جاويدان را
بتو نشان بدهم كه هر كس از ميوه آن بخورد هميشه زنده خواهد بود، آيا راه رسيدن به
حكومت و سلطنت هميشگى را مىخواهى بدانى"؟! (فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطانُ قالَ يا آدَمُ هَلْ
أَدُلُّكَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَ مُلْكٍ لا يَبْلى).
" وسوسه" در اصل به معنى صداى بسيار آهسته است، سپس به خطور مطالب
بد و افكار بىاساس به ذهن گفته شده، اعم اينكه از درون خود انسان بجوشد و يا كسى
از بيرون عامل آن شود.
در واقع شيطان حساب كرد تمايل آدم به چيست و به اينجا رسيد كه او تمايل به
زندگى جاويدان و رسيدن به قدرت بىزوال دارد، لذا براى كشاندن او به مخالفت فرمان
پروردگار از اين دو عامل استفاده كرد، و به تعبير ديگر همانگونه كه خداوند به آدم
وعده داد كه اگر شيطان را از خود دور سازى هميشه در بهشت مشمول نعمتهاى پروردگارت
خواهى بود، شيطان نيز در وسوسههايش انگشت روى همين نقطه گذارد، آرى هميشه شيطانها
در آغاز برنامههاى خود را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 321