نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 230
تو را بياوريم،" يقينا بدان به همين زودى سحرى همانند آن براى تو خواهيم
آورد" (فَلَنَأْتِيَنَّكَ بِسِحْرٍ مِثْلِهِ).
و براى اينكه قاطعيت بيشترى نشان دهد گفت:" هم اكنون تاريخش را معين كن،
بايد ميان ما و تو وعدهاى باشد كه نه ما از آن تخلف كنيم و نه تو از آن، آنهم در
مكانى كه نسبت به همگان يكسان باشد (فَاجْعَلْ
بَيْنَنا وَ بَيْنَكَ مَوْعِداً لا نُخْلِفُهُ نَحْنُ وَ لا أَنْتَ مَكاناً سُوىً).
در تفسير" مَكاناً سُوىً" بعضى گفتهاند: منظور آن بوده كه فاصله آن از ما و
تو يكسان باشد، و بعضى گفتهاند فاصلهاش نسبت به مردم شهر يكسان باشد، يعنى محلى
درست در مركز شهر، و بعضى گفتهاند منظور يك سرزمين مسطح است كه همگان بر آن اشراف
داشته، و عالى و دانى در آن يكسان باشد، و مىتوان همه اين معانى را در آن جمع
دانست.
توجه به اين نكته نيز لازم است كه زمامداران زورگو براى اينكه حريف خود را از
ميدان بدر كنند، و به اطرافيان خود كه گاهى تحت تاثير واقع شدهاند (و در داستان
موسى و معجزاتش حتما تحت تاثير واقع شده بودند) قدرت و قوت و روحيه بدهند، ظاهرا
برخورد قاطع با اينگونه مسائل مىكنند و سر و صداى زياد به راه مىاندازند!.
***
ولى موسى بىآنكه خونسردى خود را از دست بدهد و از جنجال فرعون هراسى به
دل راه دهد با صراحت و قاطعيت" گفت: من هم آمادهام، هم اكنون روز و ساعت آن
را تعيين كنم، ميعاد ما و شما روز زينت (روز عيد) است، مشروط بر اينكه مردم همگى
به هنگامى كه روز بالا مىآيد در محل جمع شوند" (قالَ مَوْعِدُكُمْ يَوْمُ الزِّينَةِ وَ أَنْ يُحْشَرَ
النَّاسُ ضُحًى). [1]
[1]" ضحى" در لغت به معنى
گسترش آفتاب، يا بالا آمدن خورشيد است،" واو" در جمله" وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى" دليل بر معيت مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 230