نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 186
خودشان و يا افكار و اعوان و انصارشان همه جا حاضرند، آنهايى كه تمام
سازمانهاى تبليغاتى و اقتصادى و سياسى را در قبضه خود گرفتهاند كه اگر آنها اصلاح
شوند و يا در صورت عدم اصلاح ريشهكن گردند مىتوان به نجات جامعه اميدوار بود، و
گرنه هر گونه اصلاحى بشود. سطحى و موقتى و گذرا است.
جالب اينكه: دليل لزوم آغاز كردن از فرعون، در يك جمله كوتاه" إِنَّهُ طَغى" (او
طغيان كرده است) بيان شده كه در اين كلمه" طغيان" همه چيز جمع است، آرى
طغيان و تجاوز از حد و مرز در تمام ابعاد زندگى، و به همين جهت به اينگونه
افراد" طاغوت" گفته مىشود كه از همين ماده گرفته شده است.
***
موسى ع نه تنها از چنين ماموريت سنگينى وحشت نكرد، و حتى كمترين تخفيفى از
خداوند نخواست، بلكه با آغوش باز از آن استقبال نمود، منتهى وسائل پيروزى در اين
ماموريت را از خدا خواست.
و از آنجا كه نخستين وسيله پيروزى روح بزرگ، فكر بلند و عقل توانا و به عبارت
ديگر گشادگى سينه است" عرض كرد پروردگار من! سينه مرا گشاده بدار" (قالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي).
آرى نخستين سرمايه براى يك رهبر انقلابى، سينه گشاده، حوصله فراوان استقامت و
شهامت و تحمل بار مشكلات است، و به همين دليل در حديثى از امير مؤمنان على ع
مىخوانيم:
آلة الرياسة سعة الصدر:
" وسيله رهبرى و رياست سينه گشاده است" [1] (در باره شرح صدر و مفهوم آن در جلد پنجم
تفسير نمونه صفحه 436 ذيل آيه 125 انعام نيز بحث كردهايم).
***
و از آنجا كه اين راه مشكلات فراوانى دارد كه جز به لطف خدا گشوده