نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 132
عزتشان
نبودند بلكه مايه بدبختى و ذلتشان گشتند.
نخست
مىگويد:" آيا نديدى كه ما شياطين را به سوى كافران فرستاديم كه آنها را در
راه غلطشان تحريك بلكه زير و رو مىكند" (أَ لَمْ
تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّياطِينَ عَلَى الْكافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا).
"
از" چنان كه راغب در مفردات مىگويد در اصل به معنى جوشش ديك و زير و رو شدن
محتواى آن به هنگام شدت غليان است و در اينجا كنايه از آنست كه شياطين آن چنان بر
آنها مسلط مىشوند كه در هر مسير و به هر شكلى بخواهند آنان را به حركت در
مىآورند، و زير و رو مىكنند!.
بديهى است- و
بارها هم گفتهايم- كه تسلط شياطين بر انسانها يك تسلط اجبارى و ناآگاه نيست، بلكه
اين انسان است كه به شياطين اجازه ورود به درون قلب و جان خود مىدهد، بند بندگى
آنها را بر گردن مىنهد و اطاعتشان را پذيرا مىشود، همانگونه كه قرآن در آيه 100
سوره نحل مىگويد: إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ
يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ:" تسلط
شيطان تنها بر كسانى است كه ولايت او را پذيرا گشته، و او را بت و معبود خود
ساختهاند".
***
سپس روى
سخن را به پيامبر ص كرده مىگويد:" در باره آنها عجله مكن ما تمام اعمال آنها
را دقيقا شماره و احصا مىكنيم" (فَلا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ
إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا).
و همه را
براى آن روز كه دادگاه عدل الهى تشكيل مىشود، ثبت و ضبط خواهيم كرد.
اين احتمال
نيز در تفسير آيه وجود دارد كه منظور از شمردن ايام عمر، بلكه نفسهاى آنها است،
يعنى مدت بقاء آنها كوتاه است و تحت شماره و عدد مىباشد، زيرا معدود بودن چيزى
معمولا كنايه از كم و كوتاه بودن آنست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 132