responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 132

عزتشان نبودند بلكه مايه بدبختى و ذلتشان گشتند.

نخست مى‌گويد:" آيا نديدى كه ما شياطين را به سوى كافران فرستاديم كه آنها را در راه غلطشان تحريك بلكه زير و رو مى‌كند" (أَ لَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّياطِينَ عَلَى الْكافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا).

" از" چنان كه راغب در مفردات مى‌گويد در اصل به معنى جوشش ديك و زير و رو شدن محتواى آن به هنگام شدت غليان است و در اينجا كنايه از آنست كه شياطين آن چنان بر آنها مسلط مى‌شوند كه در هر مسير و به هر شكلى بخواهند آنان را به حركت در مى‌آورند، و زير و رو مى‌كنند!.

بديهى است- و بارها هم گفته‌ايم- كه تسلط شياطين بر انسانها يك تسلط اجبارى و ناآگاه نيست، بلكه اين انسان است كه به شياطين اجازه ورود به درون قلب و جان خود مى‌دهد، بند بندگى آنها را بر گردن مى‌نهد و اطاعتشان را پذيرا مى‌شود، همانگونه كه قرآن در آيه 100 سوره نحل مى‌گويد: إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ‌:" تسلط شيطان تنها بر كسانى است كه ولايت او را پذيرا گشته، و او را بت و معبود خود ساخته‌اند".

***
سپس روى سخن را به پيامبر ص كرده مى‌گويد:" در باره آنها عجله مكن ما تمام اعمال آنها را دقيقا شماره و احصا مى‌كنيم" (فَلا تَعْجَلْ عَلَيْهِمْ إِنَّما نَعُدُّ لَهُمْ عَدًّا).

و همه را براى آن روز كه دادگاه عدل الهى تشكيل مى‌شود، ثبت و ضبط خواهيم كرد.

اين احتمال نيز در تفسير آيه وجود دارد كه منظور از شمردن ايام عمر، بلكه نفس‌هاى آنها است، يعنى مدت بقاء آنها كوتاه است و تحت شماره و عدد مى‌باشد، زيرا معدود بودن چيزى معمولا كنايه از كم و كوتاه بودن آنست.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 13  صفحه : 132
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست