responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 53

و از آنجا كه اسلام، هميشه از مسائل مثبت، استقبال مى‌كند، از فال نيك نهى نكرده، ولى فال بد را به شدت محكوم كرده است.

حتى در بعضى از روايات آن را در سرحد شرك شمرده‌اند، از پيامبر ص نقل شده كه فرمود: الطيرة شرك:" فال بد زدن (و آن را در برابر خدا در سرنوشت خويش مؤثر دانستن) يك نوع شرك به خدا است".

و ما در اين زمينه، مفصلا در ذيل آيه 131 سوره اعراف بحث كرده‌ايم‌ [1] جالب اينكه اسلام در بسيارى از موارد اينگونه مفاهيم تخيلى و پندارى را در يك كانال صحيح و سازنده قرار داده و از آن بهره بردارى كرده است.

مثلا در مورد آنچه در ميان عوام معروف است كه مى‌گويند فلان همسر، خوش قدم بود و يا بد قدم، و از آن روزى كه به خانه فلان كس گام گذاشت و همسرش شد چنين و چنان گشت كه قطعا به اين صورت خرافه‌اى بيش نيست، اسلام به آن شكل سازنده تربيتى داده: در حديثى از امام صادق ع مى‌خوانيم:

من شوم المرأة غلاء مهرها و شدة مئونتها.

..:" از بدقدمى زن آنست كه مهرش سنگين باشد و مخارج و هزينه‌اش زياد! ..." [2] و در حديث ديگرى از پيامبر اكرم ص مى‌خوانيم:

اما الدار فشؤمها ضيقها و خبث جيرانها:

" خانه شوم خانه تنگ و تاريك و خانه‌اى است كه همسايگان بد داشته باشد" [3] درست ملاحظه كنيد كه همان الفاظى را كه در مفاهيم خرافى مردم به كار مى‌برند استخدام براى مفاهيم واقعى و سازنده كرده است، و تفكر و انديشه‌اى كه به بيراهه مى‌رفت به راه راست هدايت نموده.


[1] تفسير نمونه جلد 6 صفحه 316 به بعد.

[2] وسائل الشيعه جلد 3 صفحه 104.

[3] سفينة البحار جلد 1 صفحه 680.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 53
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست