نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 41
انسان، عجول
است" [1] بنا بر اين تنها راه رسيدن به خير و سعادت آنست
كه انسان در هر كار قدم مىگذارد با نهايت دقت و هوشيارى و دور از هر گونه عجله و
شتابزدگى تمام جوانب را بررسى كند و خود را در انتخاب راه، از هر گونه پيشداورى و
قضاوتهاى آميخته با هوى و هوس بر كنار دارد، از خدا در اين راه يارى بطلبد تا راه
خير و سعادت را بيابد و در پرتگاه و بيراهه گام ننهد.
***
آيه بعد
سخن از آفرينش شب و روز و منافع و بركات اين دو و وجود حساب و كتاب در عالم مىكند
تا هم دليلى باشد بر توحيد و شناخت خدا و بحث گذشته معاد را تكميل كند و هم شاهدى
باشد بر لزوم دقت در عواقب كارها و عدم شتابزدگى مىگويد:
" ما شب
و روز را دو نشانه از نشانههاى خود قرار داديم" (وَ
جَعَلْنَا اللَّيْلَ وَ النَّهارَ آيَتَيْنِ).
" سپس
نشانه شب را محو، و نشانه روز را كه روشنى بخش است به جاى آن قرار داديم" (فَمَحَوْنا
آيَةَ اللَّيْلِ وَ جَعَلْنا آيَةَ النَّهارِ مُبْصِرَةً).
و از اين كار
دو هدف داشتيم" نخست اينكه از فضل پروردگارتان بهره گيريد" (لِتَبْتَغُوا
فَضْلًا مِنْ رَبِّكُمْ).
شبها به
استراحت پردازيد، و روزها به تلاش و كوشش و كار، و در پرتو آن از مواهب الهى بهره
گيريد.
هدف ديگر
اينكه:" عدد سالها و حساب كارهاى زمان بندى شده خود را بدانيد" (وَ
لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ).
" و ما
هر چيز را مشخص و روشن ساختيم" (وَ كُلَّ شَيْءٍ
فَصَّلْناهُ تَفْصِيلًا)