نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 39
ضمنا پاداش
مؤمنان را در عبارت كوتاه" أَجْراً كَبِيراً"
و كيفر افراد بىايمان را در عبارت جامع" عَذاباً
أَلِيماً" خلاصه كرده كه مفهوم هر دو آن چنان وسيع است كه هر گونه پاداش
و كيفر معنوى و مادى، جسمى و روحانى را شامل مىشود.
و اما اينكه
در صفات دوزخيان تنها روى" عدم ايمان به آخرت" انگشت گذارده و سخن از
اعمالشان نيست، ممكن است از اين جهت باشد كه اعتقاد به آن دادگاه بزرگ بيش از هر
چيز انسان را در مقابل گناهان كنترل مىكند، و از اين گذشته انكار قيامت به انكار
خدا نيز بازمىگردد، زيرا چگونه ممكن است خداوند عادل و حكيم مردم اين جهان را در
شرائطى كه مىبينيم به حال خود رها كند، و جهان ديگرى در كار نباشد، اين نه با
حكمت او سازگار است و نه با عدالتش، از همه گذشته چون بحث در آيه از پاداش و كيفر
است تناسب با مساله آخرت و دادگاه عدل پروردگار دارد.
***
در آيه
بعد به تناسب بحث گذشته به يكى از علل مهم بىايمانى كه عدم مطالعه كافى در امور
است اشاره كرده چنين مىفرمايد:" انسان همانگونه كه نيكيها را طلب مىكند به
خاطر دستپاچگى و عدم مطالعه كافى به طلب بديها برمىخيزد" (وَ
يَدْعُ الْإِنْسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالْخَيْرِ).
"
دعا" در اينجا معنى وسيعى دارد كه هر گونه طلب و خواستن را شامل مىشود، اعم
از اينكه با زبان بخواهد، و يا عملا براى بدست آوردن چيزى بپا خيزد و تلاش و كوشش
كند.
در حقيقت
عجول بودن انسان براى كسب منافع بيشتر و شتابزدگى او در تحصيل خير و منفعت سبب
مىشود كه تمام جوانب مسائل را مورد بررسى قرار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 39