نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 384
" مراء" بطورى كه" راغب" در" مفردات" مىگويد-
در اصل از" مريت الناقة" يعنى" پستان شتر را بدست گرفتم براى
دوشيدن" گرفته شده است، سپس به بحث و گفتگو پيرامون چيزى كه مورد شك و ترديد
است اطلاق گرديده.
و بسيار مىشود كه در گفتگوهاى لجاجتآميز و دفاع از باطل به كار مىرود، ولى
ريشه اصلى آن محدود به اين معنى نيست، بلكه هر نوع بحث و گفتگو را در باره هر
مطلبى كه محل ترديد است شامل مىشود.
" ظاهر" به معنى غالب و مسلط و پيروز است.
بنا بر اين جمله (فَلا تُمارِ فِيهِمْ
إِلَّا مِراءً ظاهِراً) مفهومش اين است كه آن چنان
با آنها منطقى و مستدل سخن بگو كه برترى منطق تو آشكار گردد.
اين احتمال را نيز بعضى در تفسير آيه گفتهاند كه بطور" خصوصى" با
مخالفان لجوج بحث و گفتگو نكن چرا كه هر چه بگويى تحريفش مىكنند، بلكه آشكارا و
در حضور مردم گفتگو كن، تا نتوانند حقيقت را تحريف يا انكار نمايند.
ولى تفسير اول صحيحتر به نظر ميرسد، به هر حال مفهوم سخن اين است كه تو بايد
به اتكاء وحى الهى با آنها سخن بگويى زيرا محكمترين دليل در اين زمينه همين دليل است،"
و بنا بر اين از احدى از آنها كه بدون دليل سخن ميگويند در باره تعداد اصحاب كهف
سؤال نكن" (وَ لا تَسْتَفْتِ فِيهِمْ مِنْهُمْ أَحَداً).
***
آيه بعد يك دستور كلى به پيامبر ص مىدهد كه" هرگز نگو من فلان كار
را فردا انجام مىدهم" (وَ لا
تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فاعِلٌ ذلِكَ غَداً).
***
" مگر اينكه خدا بخواهد" (إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ).
يعنى در رابطه با اخبار آينده و تصميم بر انجام كارها، حتما جمله" انشاء
اللَّه"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 384