نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 37
بر جامعه
انسانى حكم فرما است كه هم جنبههاى معنوى را پرورش مىدهد و هم از نظر مادى،
تكامل آفرين است.
به افراط و
تفريط عبادت و همچنين برنامههاى اخلاقى كه انسان را از هر گونه تمايل به افراط و
تفريط و آز و حرص و طمع و اسراف و تبذير و بخل و حسد و ضعف و استكبار رهايى
مىبخشد.
و بالآخره
صافتر و مستقيمتر از نظر نظام حكومتى كه برپادارنده عدل است و درهم كوبنده ستم و
ستمگران.
آرى قرآن
هدايت به طريقه و روشى مىكند كه در تمام زمينهها صافترين و مستقيمترين و
ثابتترين طريقه است.
در اينجا اين
سؤال پيش مىآيد كه مفهوم" افعل تفضيل"، اين معنى را مىرساند كه در
مذاهب و اديان موجود اقوام ديگر، اين استقامت و عدالت وجود دارد ولى در قرآن بيشتر
است اما با توجه به چند نكته پاسخ اين سؤال روشن مىشود، زيرا:
اولا اگر طرف
مقايسه اديان آسمانى ديگر باشد، بدون شك آنها نيز هر كدام در زمان و عصر خود آئينى
مستقيم و صاف و پا بر جا بودند، ولى طبق قانون تكامل، هنگامى كه به مرحله نهايى
يعنى مرحله خاتميت برسيم، آئينى وجود خواهد داشت كه صافترين و پابرجاترين است.
ثانيا اگر
طرف مقايسه غير مذاهب آسمانى باشد باز هم افعل تفضيل در اينجا مفهوم دارد زيرا
مكتبهاى ديگر مىكوشند كه سهمى از استقامت و صافى را داشته باشند ولى در مقايسه با
اشتباهاتشان و در مقايسه مجموع آنها با قرآن روشن ميشود كه اين آئين از همه
مستقيمتر و صافتر و با ساختمان روح و جسم و جان انسان هماهنگتر و به همين دليل
پابرجاتر است:
ثالثا
همانگونه كه سابقا هم اشاره كردهايم،" افعل تفضيل"، هميشه دليل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 37