responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 36

تفسير: مستقيم‌ترين راه خوشبختى‌

در آيات گذشته سخن از بنى اسرائيل و كتاب آسمانيشان تورات و تخلفشان از اين برنامه الهى و كيفرهايشان در اين رابطه در ميان بود.

از اين بحث به قرآن مجيد كتاب آسمانى مسلمين كه آخرين حلقه كتب آسمانى است منتقل مى‌شود و مى‌گويد:" اين قرآن مردم را به آئينى كه مستقيم ترين و پابرجاترين آئينها است هدايت مى‌كند" (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ‌).

" اقوم" از ماده" قيام" گرفته شده است، و از آنجا كه انسان به هنگامى كه مى‌خواهد فعاليت پى‌گيرى انجام دهد قيام مى‌كند و به كار مى‌پردازد از اين نظر قيام كنايه از حسن انجام امور و آمادگى براى فعاليت آمده است، ضمنا" استقامت" كه از همين ماده گرفته شده است و" قيم" كه آنهم از اين ماده است به معنى صاف و مستقيم و ثابت و پا بر جا است.

و از آنجا كه" اقوم" صيغه" افعل تفضيل" است به معنى صافتر و مستقيم‌تر و پابرجاتر مى‌آيد و به اين ترتيب، مفهوم آيه فوق چنين است كه" قرآن به طريقه‌اى كه مستقيم‌ترين و صافترين و پابرجاترين طرق است دعوت مى‌كند".

صاف و مستقيم از نظر عقائدى كه عرضه مى‌كند، عقائدى روشن، قابل درك خالى از هر گونه ابهام و خرافات، عقائدى كه دعوت به عمل دارد، نيروهاى انسانى را بسيج مى‌كند و ميان انسان و قوانين عالم طبيعت هماهنگى برقرار مى‌سازد.

صافتر و مستقيم‌تر از اين نظر كه ميان ظاهر و باطن، عقيده و عمل، تفكر و برنامه، همگونى ايجاد كرده و همه را به سوى" اللَّه" دعوت مى‌كند.

صافتر و مستقيم‌تر از نظر قوانين اجتماعى و اقتصادى و نظامات سياسى كه‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست