نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 36
تفسير:
مستقيمترين راه خوشبختى
در آيات
گذشته سخن از بنى اسرائيل و كتاب آسمانيشان تورات و تخلفشان از اين برنامه الهى و
كيفرهايشان در اين رابطه در ميان بود.
از اين بحث
به قرآن مجيد كتاب آسمانى مسلمين كه آخرين حلقه كتب آسمانى است منتقل مىشود و
مىگويد:" اين قرآن مردم را به آئينى كه مستقيم ترين و پابرجاترين آئينها است
هدايت مىكند" (إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ
أَقْوَمُ).
"
اقوم" از ماده" قيام" گرفته شده است، و از آنجا كه انسان به هنگامى
كه مىخواهد فعاليت پىگيرى انجام دهد قيام مىكند و به كار مىپردازد از اين نظر
قيام كنايه از حسن انجام امور و آمادگى براى فعاليت آمده است، ضمنا"
استقامت" كه از همين ماده گرفته شده است و" قيم" كه آنهم از اين
ماده است به معنى صاف و مستقيم و ثابت و پا بر جا است.
و از آنجا
كه" اقوم" صيغه" افعل تفضيل" است به معنى صافتر و مستقيمتر و
پابرجاتر مىآيد و به اين ترتيب، مفهوم آيه فوق چنين است كه" قرآن به
طريقهاى كه مستقيمترين و صافترين و پابرجاترين طرق است دعوت مىكند".
صاف و مستقيم
از نظر عقائدى كه عرضه مىكند، عقائدى روشن، قابل درك خالى از هر گونه ابهام و
خرافات، عقائدى كه دعوت به عمل دارد، نيروهاى انسانى را بسيج مىكند و ميان انسان
و قوانين عالم طبيعت هماهنگى برقرار مىسازد.
صافتر و
مستقيمتر از اين نظر كه ميان ظاهر و باطن، عقيده و عمل، تفكر و برنامه، همگونى
ايجاد كرده و همه را به سوى" اللَّه" دعوت مىكند.
صافتر و
مستقيمتر از نظر قوانين اجتماعى و اقتصادى و نظامات سياسى كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 36