responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 358

كنايه ظريفى است از" خواباندن" گويى پرده و حجابى بر گوش شخص افكنده مى‌شود تا سخنى را نشنود و اين پرده همان پرده خواب است.

به همين دليل خواب حقيقى، خوابى است كه گوشهاى انسان را از كار بيندازد، و نيز به همين دليل هنگامى كه كسى را ميخواهند بيدار كنند غالبا از طريق صدا زدن و نفوذ در شنوايى او بيدارش مى‌كنند.

5- تعبير به" سنين عددا" (سالهاى متعدد) اشاره به آن است كه خواب آنان ساليان دراز به طول انجاميد چنان كه شرح آن در تفسير آيات آينده به خواست خدا خواهد آمد.

6- تعبير به" بعثناهم" در مورد بيدار شدن آنها، شايد به اين جهت است كه خواب آنها به قدرى طولانى شد كه همچون مرگ بود، و بيدارى آنها همچون رستاخيز و زندگى پس از مرگ.

7- جمله" لنعلم" (تا بدانيم ...) مفهومش اين نيست كه خداوند مى‌خواسته در اينجا علم تازه‌اى كسب كند، اين تعبير در قرآن فراوان است و منظور از آن تحقق معلوم الهى است يعنى ما آنها را از خواب بيدار كرديم تا اين معنى تحقق يابد كه آنها در باره ميزان خوابشان از هم سؤال كنند.

8- تعبير به" اى الحزبين" اشاره به چيزى است كه در تفسير آيات آينده خواهد آمد كه آنها پس از بيدار شدن در باره مقدار خواب خود اختلاف كردند، بعضى آن را يك روز، و بعضى يك نيمه روز ميدانستند، در حالى كه ساليان دراز خوابيده بودند.

و اما اينكه بعضى گفته‌اند اين تعبير شاهد بر آن است كه اصحاب" رقيم" غير از اصحاب" كهف" بودند سخن بسيار بعيدى است كه از توضيح بيشتر در باره آن بى نياز هستيم‌ [1]


[1] نظر فوق را نويسنده" اعلام قرآن" در صفحه 179 آن كتاب آورده است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 12  صفحه : 358
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست