نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 200
تضادها مىتواند پرورش پيدا كند، و استعداد تكامل و پيشروى نامحدود دارد،
انسان است.
حديث معروفى كه از امير مؤمنان على ع نقل شده نيز شاهد روشنى بر اين مدعا است:
" خداوند خلق عالم را بر سه گونه آفريد: فرشتگان و حيوانات و انسان،
فرشتگان عقل دارند بدون شهوت و غضب، حيوانات مجموعهاى از شهوت و غضبند و عقل
ندارند، اما انسان مجموعهاى است از هر دو تا كدامين غالب آيد، اگر عقل او بر
شهوتش غالب شود، از فرشتگان برتر است و اگر شهوتش بر عقلش چيره گردد، از حيوانات
پستتر" [1] در
اينجا يك سؤال باقى ميماند و آن اينكه آيا همه انسانها از فرشتگان برترند؟ در حالى
كه گروهى بى ايمان و شرور و ستمگر هستند كه از پستترين خلق خدا محسوب مىشوند و
به تعبير ديگر آيا بنى آدم در آيه مورد بحث همه انسانها را شامل مىشود يا تنها
گروهى از آنها را.
پاسخ اين سؤال را در يك جمله مىتوان خلاصه كرد، و آن اينكه: آرى همه انسانها
برترند، اما بالقوه و بالاستعداد، يعنى همگى اين زمينه و شايستگى را دارند، حال
اگر از آن استفاده نكنند، و سقوط نمايند مربوط به خودشان است.
گر چه برترى اساسى انسان بر ساير موجودات روى جنبههاى معنوى و انسانى او است
ولى بى مناسبت نيست كه بدانيم به گفته دانشمندان انسان حتى از نظر نيروهاى جسمانى
در بعضى از جهات از ساير جانداران قويتر و نيرومندتر است (هر چند از پارهاى جهات
ضعيفتر به نظر مىرسد).
نويسنده كتاب" انسان موجود ناشناخته"" الكسيسكارل"
مىگويد:
" بدن انسان داراى استحكام و ظرافت فوق العادهاى مىباشد و در مقابل هر
نوع