نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 63
اين نظر معاد
و رستاخيز و محاسبه اعمال همه آنها كاملا در برابر ما سهل است.
***
و لذا
بلافاصله به دنبال اين سخن مىگويد:" پروردگار تو به طور قطع همه آنها را به
زندگى جديد در رستاخيز باز مىگرداند و جمع و محشور مىكند" (وَ
إِنَّ رَبَّكَ هُوَ يَحْشُرُهُمْ).
" چرا
كه او هم حكيم است و هم عالم" (إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ).
"
حكمت" او ايجاب مىكند كه مرگ پايان همه چيز نباشد، زيرا اگر زندگى منحصر به
همين چند روز حيات اين جهان بود آفرينش جهان بيهوده و بى محتوا مىشد، و از خداوند
حكيم دور است كه يك چنين آفرينش بىنتيجهاى داشته باشد.
ولى هنگامى
كه اين آفرينش مقدمهاى براى آمادگى جهت يك سير دائمى به سوى بىنهايت، و يا به
تعبير ديگر مقدمهاى براى زندگانى ابدى و جاويدان باشد كاملا مفهوم و معنى پيدا
مىكند، و هماهنگ با حكمت او است. زيرا حكيم بى حساب كارى نمىكند.
و عليم بودنش
سبب مىشود كه در امر معاد و حشر، مشكلى ايجاد نشود، هر ذره خاكى كه از انسانى به
گوشهاى پرتاب شده جمعآورى مىكند و حيات جديد به آن مىبخشد، و از سوى ديگر
پرونده اعمال همگى هم در دل اين جهان طبيعت و هم در درون جان انسانها ثبت است. و
او از همه اينها آگاه است.
بنا بر اين
حكيم و عليم بودن خدا دليل فشرده و پر مغزى بر مساله حشر و معاد محسوب مىشود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 63