نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 358
(وَ أَلْقَوْا إِلَى اللَّهِ يَوْمَئِذٍ السَّلَمَ) [1] و در اين هنگام كه همه چيز همچون آفتاب روشن مىگردد" تمام دروغها و
افتراهاى اين گروه بىخرد، گم و نابود مىشود (وَ ضَلَّ عَنْهُمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ).
هم نسبت دروغين شريك خدا بودن، محو و بى رنگ مىشود، و هم پندار شفاعت بتها در
پيشگاه خدا، چرا كه به خوبى مىبينند، نه تنها كارى از بتها ساخته نيست، بلكه
همانها آتشگيرههاى دوزخ مىشوند و به جان پرستش كنندگانشان مىافتند!
***
تا
اينجا بيان حال مشركان گمراهى بود كه در شرك و انحراف خود غوطهور بودند، بى آنكه
ديگرى را به اين راه بخوانند، سپس حال كسانى را بيان مىكند كه در عين گمراهى به
گمراه ساختن ديگران نيز اصرار دارند، و مىفرمايد" كسانى كه كافر شدند و مردم
را از راه خدا باز داشتند، مجازاتى ما فوق مجازات كفرشان بر آنها مىافزائيم در
برابر آنچه فساد مىكردند".
آنها هم بار مسئوليت خويش را بر دوش مىكشند و هم شريك جرم ديگران هستند، چرا
كه عامل فساد در روى زمين و گمراهى خلق خدا، و مانع از پيمودن راه حق شدند.
تا كنون كرارا يادآور شدهايم كه از نظر منطق اجتماعى اسلام، هر كس سنت نيك و
بدى بگذارد در تمام عمل عاملان به آن سنت شريك است، در حديث
[1] بعضى از مفسران مانند نويسنده
محترم الميزان، احتمال دادهاند كه اظهار تسليم در اينجا فقط از ناحيه عابدان بوده
باشد و نه بتها و جمله آخر آيه را گواه بر اين مطلب گرفتهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 358