نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 357
نه تنها انسانهايى كه همچون فرعون و نمرود، معبود واقع شدند بلكه بتهاى بىجان
نيز در آنجا حضور دارند.
در آيه 98 از سوره انبياء خطاب به مشركان مىخوانيم إِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ حَصَبُ جَهَنَّمَ:" شما و آنچه را غير از خدا پرستش مىكنيد آتشگيره
جهنمند".
در آيه بالا مىخوانيم مشركان در آن روز مىگويند" ما اين معبودها را
پرستش مىكرديم" البته اين سخن دروغى نيست كه بتها بخواهند آنها را تكذيب
كنند.
ولى ممكن است اين تكذيب به خاطر آن باشد كه معبودهاى ساختگى، لياقت خود را
براى پرستش تكذيب مىكنند، و يا اينكه عابدين، جمله ديگرى را هم اضافه مىكردند كه
خدايا اين معبودها نيز در وسوسه كردن ما شريك بودند و در جواب مىشنوند كه شما
دروغ مىگوئيد، ما قدرت بر وسوسه نداشتيم.
تعبير به" فَأَلْقَوْا إِلَيْهِمُ
الْقَوْلَ" (سخن به آنها مىافكنند) به جاى"
قالوا لهم" (به آنها مىگويند) شايد به خاطر آن است كه بتها قدرتى بر سخن
گفتن از خود ندارند و اگر سخنى مىگويند به خاطر القاى پروردگار است، يعنى خداوند
سخنى به آنها القا مىكند و آنها همان را به پرستش كنندگان خود القا مىنمايند.
***
در آيه بعد اضافه مىكند كه بعد از اين سخن و شنيدن پاسخ" همگى در
پيشگاه خدا اظهار تسليم مىكنند" و غرور و نخوت و تعصبهاى كوركورانه اين
عابدان نادان با ديدن چهره حق كنار مىرود و سر تعظيم در پيشگاهش فرود مياورند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 357