نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 243
(وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما
نُزِّلَ إِلَيْهِمْ).
" و تا اينكه آنها در اين آيات، و وظائفى كه در برابر آن دارند،
بينديشند" (وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ).
در واقع دعوت و برنامه رسالت تو از نظر اصولى چيز نو ظهور و بىسابقهاى نيست
همانگونه كه بر رسولان پيشين، كتب آسمانى نازل كرديم تا مردم را به وظائفشان در
برابر خدا و خلق و خويشتن آشنا سازند بر تو نيز اين قرآن را نازل كرديم، تا به
تبيين مفاهيم و تعاليم آن بپردازى و انديشه انسانها را بيدار سازى، تا با احساس
تعهد و مسئوليت (نه از طريق اجبار و قوه قهريه ناشناخته الهى) در راه حق گام
بگذارند و به سوى تكامل پيش بروند.
نكته: اهل ذكر كيانند؟
در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت ع وارد شده مىخوانيم كه اهل ذكر امامان ع
هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا ع مىخوانيم كه در پاسخ سؤال
از آيه فوق فرمود:
نحن اهل الذكر و نحن المسؤلون:
" ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود" [1] و در روايت ديگرى از امام باقر ع مىخوانيم كه
در تفسير همين آيه فرمود:
الذكر القرآن، و آل الرسول اهل الذكر، و هم المسؤلون:
" ذكر، قرآن است، و اهل بيت پيامبر ص اهل ذكرند، و از آنها بايد سؤال
كرد" [2] در بعضى
ديگر مىخوانيم كه" ذكر" شخص پيامبر ص است و اهل بيت او اهل الذكر هستند [3] روايات متعدد
ديگرى نيز به همين مضمون رسيده.
[1] و [2] و [2] تفسير نور الثقلين جلد 3
صفحه 55 و 56.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 243