نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 226
تبليغ و هدايت است و مىدانيم و تاريخ نيز گواهى داده كه اين تبليغ و هدايت در
مورد بسيارى از گمراهان اثر مىگذارد و به آئين حق مىپيوندند و عاشقانه از آن
دفاع مىكنند.
بنا بر اين جمله فوق مخصوص آن گروه است كه خيره سرى و لجاجت را به حد اعلا
رسانده، و آن چنان در استكبار و غرور و غفلت و گناه غرقند كه ديگر درهاى هدايت به
روى آنها گشوده نخواهد شد، اينها هستند كه هر چند پيامبر ص براى هدايت آنها بكوشد
نتيجهاى ندارد، زيرا به خاطر اعمالشان آن چنان گمراه شدهاند كه ديگر قابل هدايت
نيستند.
طبيعى است چنين افرادى يار و ياورى نيز نمىتوانند داشته باشند زيرا هر ناصر و
ياور در زمينه مناسب اقدام مىكند.
ضمنا اين تعبير خود دليلى بر نفى جبر است، چرا كه" ناصر" مربوط به
جايى است كه جوششى از درون خود انسان باشد و نقش او نقش كمك و يارى باشد (دقت
كنيد).
تعبير به" ناصرين" به صورت جمع شايد اشاره به آنست كه گروه مؤمنان
بر عكس اين گروه نه يك يار بلكه ياران و ياوران متعدد دارند، خدا يار آنهاست،
پيامبران و بندگان صالح خدا يار آنها هستند و فرشتگان رحمت نيز ياورشان محسوب
مىشوند:
در سوره مؤمن آيه 51 مىخوانيم إِنَّا
لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يَوْمَ
يَقُومُ الْأَشْهادُ:" ما پيامبران خويش و
همچنين مؤمنان را در زندگى اين جهان، و در روز قيامت، روزى كه شاهدان براى شهادت
قيام مىكنند يارى خواهيم كرد".
و در سوره فصلت آيه 30 مىخوانيم إِنَّ
الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ
الْمَلائِكَةُ أَلَّا تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ
الَّتِي كُنْتُمْ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 226