نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 214
استفاده
كردهاند يعنى تنها در آنجا است كه انسان هر چه را بخواهد مىيابد و گرنه چنين
امرى در دنيا غير ممكن است!.
***
گفتيم
آيات مورد بحث كه توضيحى از چگونگى زندگى و مرگ پرهيزكاران است هماهنگ و همقرينه
با آيات گذشته است كه از مشركان مستكبر سخن مىگفت، در آنجا خوانديم كه فرشتگان
مرگ آنها را قبض روح مىكنند در حالى كه ستمگرند و مرگ آنها آغاز دوران جديدى از
بدبختى آنهاست و سپس به آنها فرمان داده مىشود كه به درهاى جهنم ورود كنيد.
اما در اينجا
مىخوانيم كه" پرهيزكاران كسانى هستند كه فرشتگان قبض ارواح، روح آنان را
مىگيرند در حالى كه پاك و پاكيزهاند" (الَّذِينَ
تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ).
پاكيزه از
آلودگى شرك پاكيزه از ظلم و استكبار و هر گونه گناه.
در اينجا
فرشتگان" به آنها مىگويند سلام بر شما باد" (يَقُولُونَ
سَلامٌ عَلَيْكُمْ).
سلامى كه
نشانه امنيت و سلامت و آرامش كامل است.
سپس
مىگويند" وارد بهشت شويد به خاطر اعمالى كه انجام مىداديد" (ادْخُلُوا
الْجَنَّةَ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
تعبير
به" تتوفاهم" (روح آنها را دريافت مىدارند) تعبير لطيفى است درباره
مرگ، اشاره به اينكه مرگ به معنى فنا و نيستى و پايان همه چيز نيست، بلكه انتقالى
است از يك مرحله به مرحله بالاتر.
در تفسير
الميزان مىخوانيم كه در اين آيه، سه موضوع مطرح است:
1- طيب و
پاكيزه بودن 2- سلامت و امنيت از هر نظر 3- راهنمايى به بهشت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 214