نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 89
تعبير
به" حرص" دليل بر علاقه و ولع شديد پيامبر ص به ايمان مردم بود، ولى چه
سود، تنها اصرار و ولع او كافى نبود، قابليت زمينهها نيز شرط است جايى كه فرزندان
يعقوب كه در خانه وحى و نبوت بزرگ شدند اين چنين گرفتار طوفانهاى هوا و هوس
مىشوند، تا آنجا كه مىخواهند برادر خويش را نابود كنند چگونه مىتوان انتظار
داشت كه همه مردم، بر ديو هوس و غول شهوت چيره شوند و يكباره همگى بطور كامل رو به
سوى خدا آورند؟
اين جمله
ضمنا يك نوع دلدارى و تسلى خاطر براى پيامبر است كه او، هرگز از اصرار مردم بر كفر
و گناه، خسته و مايوس نشود، و از كمى همسفران در اين راه ملول نگردد، چنان كه در
آيات ديگر قرآن نيز مىخوانيم: فَلَعَلَّكَ باخِعٌ نَفْسَكَ
عَلى آثارِهِمْ إِنْ لَمْ يُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً:"
اى پيامبر گويى مىخواهى به خاطر ايمان نياوردن آنها به اين قرآن جان خود را از
شدت تاسف از دست بدهى" (كهف- 6).
***
سپس
اضافه مىكند: اينها در واقع هيچگونه عذر و بهانهاى براى عدم پذيرش دعوت تو
ندارند زيرا علاوه بر اينكه نشانههاى حق در آن روشن است،" تو هرگز از آنها
اجر و پاداشى در برابر آن نخواستهاى" كه آن را بهانه مخالفت نمايند (وَ
ما تَسْئَلُهُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ).
" اين
دعوتى است عمومى و همگانى و تذكرى است براى جهانيان" و سفره گستردهاى است
براى عام و خاص و تمام انسانها! (إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ
لِلْعالَمِينَ).
***
آنها در
واقع به اين خاطر گمراه شدهاند كه چشم باز و بينا و گوش شنوا ندارند به همين
جهت" بسيارى از آيات خدا در آسمان و زمين وجود دارد كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 89