نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 50
نظر سن است
يا عقل، نيز در ميان مفسران گفتگو است، ولى ظاهر آيه بزرگتر از نظر سن است.
2- داورى
بر اساس قرائن حال
- از اين آيه
ضمنا استفاده مىشود كه قاضى مىتواند به قرائن قطعيه عمل كند، هر چند اقرار و
شهودى در كار نباشد، زيرا در جريان كار برادران يوسف نه شهودى بود و نه اقرارى،
تنها پيدا شدن پيمانه ملك از بار بنيامين دليل به مجرميت او شمرده شد و با توجه
به اينكه هر يك از آنها شخصا بار خود را پر مىكردند و يا لا اقل به هنگام پر كردن
آن حاضر بودند و اگر قفل و بندى داشت، كليدش در اختيار خود آنها بود و از طرفى،
هيچكس باور نمىكرد كه در اينجا نقشهاى در كار است و مسافران كنعان (برادران
يوسف) در اين شهر، دشمن نداشتند كه بخواهد براى آنها توطئه كند.
مجموع اين
جهات سبب مىشد كه از مشاهده پيمانه ملك، در بار بنيامين، علم به اقدام شخص او به
چنين كارى حاصل شود.
اين موضوع كه
دنياى امروز در داوريهايش روى آن تكيه مىكند از نظر فقه اسلامى نياز به بررسى
بيشترى دارد، چرا كه در مباحث قضايى روز فوق- العاده مؤثر است و جاى اين بحث كتاب
القضاء است.
3- از آيات
فوق برمىآيد
كه برادران
يوسف از نظر روحيه با هم بسيار متفاوت بودند برادر بزرگتر سخت، به عهد و ميثاق خود
پايبند بود، در حالى كه برادران ديگر همين اندازه كه ديدند گفتگوهايشان با عزيز
مصر به جايى نرسيد خود را معذور دانسته، دست از تلاش بيشتر برداشتند، و البته حق
با برادر بزرگتر بود، چرا كه با تحصن در شهر مصر و مخصوصا نزديك دربار عزيز اين
اميد مىرفت كه او بر سر لطف آيد و به خاطر يك پيمانه كه سرانجام پيدا شد مرد
غريبى را به قيمت داغدار كردن برادران و پدر پيرش مجازات نكند، لذا او بخاطر همين
احتمال در مصر ماند و برادران را براى كسب دستور به خدمت
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 50