responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 49

كه ما در آن بوديم سؤال كن" (وَ سْئَلِ الْقَرْيَةَ الَّتِي كُنَّا فِيها) [1]" و همچنين از قافله‌اى كه با آن قافله به سوى تو آمديم و طبعا افرادى از سرزمين كنعان و از كسانى كه تو بشناسى در آن وجود دارد، مى‌توانى حقيقت حال را بپرسى" (وَ الْعِيرَ الَّتِي أَقْبَلْنا فِيها) [2] و به هر حال" مطمئن باش كه ما در گفتار خود صادقيم و جز حقيقت چيزى نمى‌گوئيم" (وَ إِنَّا لَصادِقُونَ‌) از مجموع اين سخن استفاده مى‌شود كه مساله سرقت بن‌يامين در مصر پيچيده بوده كه كاروانى از كنعان به آن سرزمين آمده و از ميان آنها يك نفر قصد داشته است پيمانه ملك را با خود ببرد كه ماموران ملك به موقع رسيده‌اند و پيمانه را گرفته و شخص او را بازداشت كرده‌اند، و شايد اينكه برادران گفتند از سرزمين مصر، سؤال كن كنايه از همين است كه آن قدر اين مساله، مشهور شده كه در و ديوار هم مى‌داند!

نكته‌ها:

1- برادر بزرگتر كه بود؟

- بعضى گفته‌اند نام او روبين (روبيل) و بعضى او را" شمعون" دانسته‌اند، و بعضى" يهودا"، و در اينكه منظور بزرگتر از


[1]" قريه" در لغت عرب به معنى روستا نيست، بلكه به آباديها و شهرها بطور كلى اطلاق مى‌شود و منظور در اينجا مصر است.

[2]" عير"- چنان كه راغب در مفردات گفته است- به معنى گروه و جمعيتى است كه شتران و چارپايان را براى حمل مواد غذايى با خود مى‌برند يعنى به مجموع آنها" عير" گفته مى‌شود، بنا بر اين سؤال از آنها كاملا امكان پذير است، چرا كه انسانها را نيز شامل مى‌شود و نيازى به تقدير نيست، بعضى از مفسران گفته‌اند كه" عير" تنها شامل چارپايان مى‌شود و در اين صورت آيه نياز به تقدير دارد، همانگونه كه در قريه چنين است.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 10  صفحه : 49
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست