نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 367
مجرمان آذوقه را بر آنها بست تا بيرون آيند و تسليم شوند.
3- چرا ابراهيم تقاضاى دورى از بت پرستى مىكند:
شك نيست كه ابراهيم پيامبر معصوم بود و فرزندان بلا واسطه او كه به طور قطع در
كلمه" بنى" در آيه فوق داخل هستند يعنى" اسماعيل" و"
اسحاق" نيز پيامبران معصوم بودند، ولى با اين حال تقاضا مىكند كه خدايا من و
آنها را از پرستش بتها دور دار!.
اين دليل بر تاكيد هر چه بيشتر روى مساله مبارزه با بت پرستى است كه حتى
پيامبران معصوم و بتشكن، نيز تقاضايى را در اين زمينه از خدا مىكنند، اين درست
شبيه تاكيد كردن پيامبر در وصايايش به على ع- يا امامان ديگر نسبت به جانشين خود-
در زمينه نماز است كه هرگز احتمال ترك آن در مورد آنها مفهوم نداشت بلكه اصولا
نماز با تلاش و كوشش آنها بر پا شده بود.
اكنون اين" سؤال" پيش مىآيد كه چگونه ابراهيم گفت: پروردگارا اين
بتها بسيارى از مردم را گمراه ساختهاند، در حالى كه سنگ و چوبى بيش نبودند و قدرت
بر گمراه ساختن مردم نداشتند.
پاسخ اين سؤال را اينجا مىتوان دريافت كه اولا: بتها هميشه از سنگ و چوب
نبودند بلكه گاهى فرعونها و نمرودها مردم را به پرستش خود دعوت مىكردند، و خود را
رب اعلى، و زنده كننده و ميراننده مىناميدند.
ثانيا- گاه بتهاى سنگ و چوبى را متوليان و كارگردانان آن چنان مىآراستند و
تشريفات براى آنها قائل مىشدند كه براى عوام ساده لوح به راستى گمراه كننده
بودند.
4- تابعان ابراهيم كيانند؟
در آيات فوق خوانديم كه ابراهيم مىگويد: خداوندا كسانى كه از من
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 367