نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 326
نشانهگيرى مىكند.
و بعد اضافه مىكند" من بر شما تسلط و اجبار و الزامى نداشتم، تنها اين
بود كه از شما دعوت كردم، شما هم با ميل و اراده خود پذيرفتيد" (وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ
دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي).
" بنا بر اين مرا هرگز سرزنش نكنيد، بلكه خويشتن را سرزنش كنيد" كه
چرا دعوت شيطنتآميز و ظاهر الفساد مرا پذيرفتيد (فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ).
خودتان كرديد كه لعنت بر خودتان باد!!.
به هر حال" نه من مىتوانم در برابر حكم قطعى و مجازات پروردگار به فرياد
شما برسم و نه شما مىتوانيد فريادرس من باشيد" (ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَ)" من اكنون اعلام مىكنم كه از شرك شما درباره خود و
اينكه اطاعت مرا در رديف اطاعت خدا قرار داديد بيزارم و به آن كفر مىورزم" (إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ) اكنون فهميدم كه اين" شرك در اطاعت" هم مرا
بدبخت كرد و هم شما را، همان بدبختى و بيچارگى كه راهى براى اصلاح و جبران آن وجود
ندارد.
گر چه كلمه" شيطان" مفهوم وسيعى دارد كه شامل همه طاغيان و وسوسه-
گران جن و انس مىشود ولى با قرائنى كه در اين آيه و آيات قبل وجود دارد مسلما
منظور در اينجا شخص ابليس است كه سركرده شياطين محسوب مىشود،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 326