نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 289
و علاوه بر اين" شما را تا زمان معينى نگهدارد" تا راه تكامل خويش
را" بپيمائيد و حد اكثر بهره لازم را از اين زندگى ببريد (وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى).
در حقيقت دعوت پيامبران براى دو هدف بوده، يكى آمرزش گناهان و به تعبير ديگر
پاكسازى روح و جسم و محيط زندگى بشر، و ديگر ادامه حيات تا زمان مقرر كه اين دو در
واقع علت و معلول يكديگرند، چه اينكه جامعهاى مىتواند به حيات خود ادامه دهد كه
از گناه و ظلم پاك باشد.
در طول تاريخ جوامع بسيارى بودهاند كه بر اثر ظلم و ستم و هوسبازى و انواع
گناهان به اصطلاح جوانمرگ شدند، و به تعبير قرآن به" اجل مسمى" نرسيدند.
در حديث جامع و جالبى نيز از امام صادق ع مىخوانيم
من يموت بالذنوب اكثر مما يموت بالاجال، و من يعيش بالاحسان اكثر ممن يعيش
بالاعمال
آنها كه با گناه ميميرند بيش از آنها هستند كه با اجل طبيعى از دنيا مىروند و
آنها كه با نيكى زنده ميمانند (و طول عمر مىيابند) بيش از آنها هستند كه به عمر
معمولى باقى ميمانند" [1] و نيز از امام صادق ع نقل شده
ان الرجل يذنب الذنب فيحرم صلاة الليل و ان العمل السيئ اسرع فى صاحبه من
السكين فى اللحم: