نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 241
تو عملى نمىشود، مىفرمايد:" و اگر پارهاى از آنچه را به آنها وعده
دادهايم (از پيروزى تو و شكست آنها و رهايى پيروان تو و اسارت پيروان آنها در
دوران حياتت به تو نشان دهيم و يا ترا پيش از آنكه اين وعدهها تحقق پذيرد از دنيا
ببريم در هر صورت وظيفه تو ابلاغ رسالت است و وظيفه ما گرفتن حساب از آنهاست"
(وَ إِنْ ما نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِي
نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّما عَلَيْكَ الْبَلاغُ وَ عَلَيْنَا
الْحِسابُ).
به دو نكته مهم توجه فرمائيد:
1- لوح محو و اثبات و ام الكتاب.
گر چه جمله" يَمْحُوا اللَّهُ ما
يَشاءُ وَ يُثْبِتُ ..." در آيات فوق در زمينه
نزول معجزات يا كتب آسمانى به پيامبران وارد شده ولى يك قانون كلى و شامل را بيان
مىكند كه در منابع مختلف اسلامى نيز به آن اشاره شده است، و آن اينكه:
تحقق موجودات و حوادث مختلف جهان دو مرحله دارد: يكى مرحله قطعيت كه هيچگونه
دگرگونى در آن راه ندارد (و در آيه فوق از آن اشاره به أُمُّ الْكِتابِ"
كتاب مادر" شده است) و ديگرى مرحله غير قطعى به تعبير ديگر" مشروط"
است كه در اين مرحله دگرگونى در آن راه دارد، و از آن تعبير به مرحله محو و اثبات
مىشود.
گاهى نيز از اين دو، تعبير به" لوح محفوظ" و" لوح محو و
اثبات" مىشود، گويى در يكى از اين دو لوح، آنچه نوشته شده است به هيچوجه
دگرگونى در آن راه ندارد و كاملا محفوظ است و اما ديگرى ممكن است، چيزى در آن
نوشته شود و سپس محو گردد و بجاى آن چيز ديگرى نوشته شود.
و اما حقيقت امر اين است كه گاهى يك حادثه را با اسباب و علل ناقصه آن در نظر
مىگيريم مثلا سم كشندهاى را كه مقتضاى طبيعتش نابود كردن يك انسان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 10 صفحه : 241