نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 617
خلافكارى وصى، اموال ميت به افرادى داده شود كه مستحق نيستند (و آنها نيز از
اين موضوع بىخبر باشند) گناهى بر آنها نيست، گناه تنها متوجه وصى است كه دانسته
چنين عمل خلافى را انجام داده است.
بايد توجه داشت كه اين دو تفسير هيچ تضادى با هم ندارند و هر دو ممكن است در
معنى آيه جمع باشند.
***
تا به اينجا اين حكم اسلامى كاملا روشن شد كه هر گونه تغيير و تبديل در
وصيتها به هر صورت و به هر مقدار باشد گناه است، اما از آنجا كه هر قانونى
استثنايى دارد، در آخرين آيه مورد بحث مىگويد:" هر گاه وصى بيم انحرافى در
وصيت كننده داشته باشد- خواه اين انحراف ناآگاهانه باشد يا عمدى و آگاهانه- و آن
را اصلاح كند گناهى بر او نيست (و مشمول قانون تبديل وصيت نمىباشد) خداوند آمرزنده
و مهربان است" (فَمَنْ خافَ مِنْ مُوصٍ
جَنَفاً أَوْ إِثْماً فَأَصْلَحَ بَيْنَهُمْ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ
غَفُورٌ رَحِيمٌ).
بنا بر اين استثناء تنها مربوط به مواردى است كه وصيت به طور شايسته صورت
نگرفته، فقط در اينجا است كه وصى حق تغيير دارد، البته اگر وصيت كننده زنده است
مطالب را به او گوشزد مىكند تا تغيير دهد و اگر از دنيا رفته شخصا اقدام به تغيير
مىكند و اين از نظر فقه اسلامى منحصر به موارد زير است:
1- هر گاه وصيت به مقدارى بيش از ثلث مجموع مال باشد، چرا كه در روايات متعددى
از پيامبر ص و ائمه اهل بيت ع نقل شده كه وصيت تا ثلث مال مجاز است و زائد بر آن
ممنوع مىباشد [1] بنا بر
اين آنچه در ميان افراد ناآگاه معمول است كه تمام اموال خود را از طريق وصيت تقسيم
مىكنند به هيچوجه از نظر قوانين اسلامى صحيح نيست
[1] وسائل الشيعه جلد 13 صفحه 361
(كتاب احكام الوصايا باب 10).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 617