نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 606
آيه بعد با يك عبارت كوتاه و بسيار پر
معنى پاسخ بسيارى از سؤالات را در زمينه مساله قصاص بازگو مىكند و مىگويد:"
اى خردمندان! قصاص براى شما مايه حيات و زندگى است، باشد كه تقوا پيشه كنيد"
(وَ لَكُمْ فِي الْقِصاصِ حَياةٌ يا أُولِي
الْأَلْبابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ).
اين آيه كه از ده كلمه تركيب شده، و در نهايت فصاحت و بلاغت است آن چنان جالب
است كه به صورت يك شعار اسلامى در اذهان همگان نقش بسته، و به خوبى نشان مىدهد كه
قصاص اسلامى به هيچوجه جنبه انتقامجويى ندارد بلكه دريچهاى است به سوى حيات و
زندگى انسانها.
از يك سو ضامن حيات جامعه است، زيرا اگر حكم قصاص به هيچوجه وجود نداشت و
افراد سنگدل احساس امنيت مىكردند جان مردم بىگناه به خطر مىافتاد همانگونه كه
در كشورهايى كه حكم قصاص به كلى لغو شده آمار قتل و جنايت به سرعت بالا رفته است.
و از سوى ديگر مايه حيات قاتل است چرا كه او را از فكر آدمكشى تا حد زيادى
باز مىدارد و كنترل مىكند.
و از سوى سوم به خاطر لزوم تساوى و برابرى جلو قتلهاى پى در پى را مىگيرد و
به سنتهاى جاهلى كه گاه يك قتل مايه چند قتل و آن نيز به نوبه خود مايه قتلهاى
بيشترى مىشد پايان مىدهد، و از اين راه نيز مايه حيات جامعه است.
و با توجه به اينكه حكم قصاص مشروط به عدم عفو است نيز دريچه ديگرى به حيات و
زندگى گشوده مىشود.
جمله لعلكم تتقون كه هشدارى است براى پرهيز از هر گونه تعدى و تجاوز اين حكم
حكيمانه اسلامى را تكميل مىكند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 606