نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 486
بديهى است اين وسوسهها آن هم در جامعهاى كه هنوز نور علم و ايمان زوايايش را
روشن نساخته بود، و رسوبات دوران شرك و بت پرستى هنوز در آن وجود داشت، چه نگرانى
و اضطرابى ايجاد مىكند.
لذا قرآن صريحا در آيه فوق مىگويد: اين يك آزمايش بزرگ براى مشخص شدن موضع
مؤمنان و مشركان بود.
بعيد نيست يكى از علل مهم تغيير قبله مساله زير باشد:
از آنجا كه خانه كعبه در آن زمان كانون بتهاى مشركان بود، دستور داده شد
مسلمانان موقتا به سوى بيت المقدس نماز بخوانند و به اين ترتيب صفوف خود را از مشركان
جدا كنند.
اما هنگامى كه به مدينه هجرت كردند و تشكيل حكومت و ملتى دادند و صفوف آنها از
ديگران كاملا مشخص شد، ديگر ادامه اين وضع ضرورت نداشت در اين هنگام به سوى كعبه
قديمىترين مركز توحيد و پرسابقهترين كانون انبياء باز گشتند.
بديهى است هم نماز خواندن به سوى بيت المقدس براى آنها كه خانه كعبه را سرمايه
معنى نژاد خود مىدانستند مشكل بود، و هم بازگشت به سوى كعبه بعد از بيت المقدس
بعد از عادت كردن به قبله نخست.
مسلمانان به اين وسيله در بوته آزمايش قرار گرفتند، تا آنچه از آثار شرك در
وجودشان است در اين كوره داغ بسوزد، و پيوندهاى خود را از گذشته شرك آلودشان ببرند
و روح تسليم مطلق در برابر فرمان حق در وجودشان پيدا گردد.
اصولا همانگونه كه گفتيم خدا مكان و محلى ندارد، قبله رمزى است براى وحدت صفوف
و احياى خاطرههاى توحيدى، و تغيير آن هيچ چيز را دگرگون نخواهد كرد، مهم تسليم
بودن در برابر فرمان او و شكستن بتهاى تعصب و لجاجت و خود خواهى است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 486