نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 487
2- امت اسلامى يك امت ميانه
كلمه" وسط" در لغت هم به معنى حد متوسط در ميان دو چيز آمده، و هم
به معنى جالب و زيبا و عالى و شريف، و اين هر دو ظاهرا به يك حقيقت باز مىگردد
زيرا معمولا شرافت و زيبايى در آن است كه چيزى از افراط و تفريط دور باشد و در حد
اعتدال قرار گيرد.
چه تعبير جالبى در اينجا قرآن در باره امت اسلامى كرده است، آنها را يك امت
ميانه و معتدل ناميده.
معتدل از" نظر عقيده" كه نه راه" غلو" را مىپيمايند و نه
راه" تقصير و شرك"، نه طرفدار" جبرند" و نه"
تفويض"، نه در باره صفات خدا معتقد به" تشبيهند" و نه"
تعطيل".
معتدل از نظر ارزشهاى معنوى و مادى، نه به كلى در جهان ماده فرو مىروند كه
معنويت به فراموشى سپرده شود، و نه آن چنان در عالم معنى فرو مىروند كه از جهان
ماده به كلى بى خبر گردند، نه همچون گروه عظيمى از يهود جز گرايش مادى چيزى را
نشناسند و نه همچون راهبان مسيحى به كلى ترك دنيا گويند.
معتدل از نظر علم و دانش، نه آن چنان بر دانستههاى خود جمود دارند كه علوم
ديگران را پذيرا نشوند، و نه آن گونه خود باختهاند كه به دنبال هر صدايى برخيزند.
معتدل از نظر روابط اجتماعى، نه اطراف خود حصارى مىكشند كه از جهانيان به كلى
جدا شوند، و نه اصالت و استقلال خود را از دست مىدهند كه همچون غربزدگان و
شرقزدگان در اين ملت و آن امت ذوب شوند!.
معتدل از نظر شيوههاى اخلاقى، از نظر عبادت، از نظر تفكر و خلاصه معتدل در
تمام جهات زندگى و حيات.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 487