نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 480
قبله ما نماز مىخوانند، و اين دليل آن است كه ما بر حقيم.
اين گفتگوها براى پيامبر اسلام و مسلمانان ناگوار بود، آنها از يك سو مطيع
فرمان خدا بودند، و از سوى ديگر طعنههاى يهود از آنها قطع نمىشد، براى همين جهت
پيامبر ص شبها به اطراف آسمان مىنگريست، گويا در انتظار وحى الهى بود.
مدتى از اين انتظار گذشت، تا اينكه فرمان تغيير قبله صادر شد و در حالى كه
پيامبر دو ركعت نماز ظهر را در مسجد" بنى سالم" به سوى بيت المقدس
خوانده بود جبرئيل مامور شد بازوى پيامبر ص را بگيرد و روى او را به سوى كعبه
بگرداند [1] يهود از
اين ماجرا سخت ناراحت شدند و طبق شيوه ديرينه خود به بهانه جويى و ايراد گيرى
پرداختند. آنها قبلا مىگفتند: ما بهتر از مسلمانان هستيم، چرا كه آنها از نظر
قبله استقلال ندارند و پيرو ما هستند، اما همين كه دستور تغيير قبله از ناحيه خدا
صادر شد زبان به اعتراض گشودند چنان كه قرآن در آيه مورد بحث مىگويد:
" به زودى بعضى از سبك مغزان مردم مىگويند چه چيز آنها (مسلمانان) را از
قبلهاى كه بر آن بودند بر گردانيد"؟ (سَيَقُولُ السُّفَهاءُ مِنَ النَّاسِ ما وَلَّاهُمْ عَنْ
قِبْلَتِهِمُ الَّتِي كانُوا عَلَيْها).
چرا اينها از قبله پيامبران پيشين امروز اعراض نمودند؟ اگر قبله اول صحيح بود
اين تغيير چه معنى دارد؟ و اگر دومى صحيح است چرا سيزده سال و چند ماه به سوى بيت
المقدس نماز خوانديد؟! خداوند به پيامبرش دستور مىدهد" به آنها بگو شرق و
غرب عالم از آن خداست، هر كس را بخواهد به راه راست هدايت مىكند" (قُلْ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ يَهْدِي مَنْ
يَشاءُ إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ).