نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 481
اين يك دليل قاطع و روشن در برابر بهانهجويان بود كه بيت المقدس و كعبه و همه
جا ملك خدا است، اصلا خدا خانه و مكانى ندارد، مهم آن است كه تسليم فرمان او باشيد
هر جا خدا دستور دهد به آن سو نماز بخوانند، مقدس و محترم است، و هيچ مكانى بدون
عنايت او داراى شرافت ذاتى نمىباشد.
و تغيير قبله در حقيقت مراحل مختلف آزمايش و تكامل است و هر يك مصداقى است از
هدايت الهى، او است كه انسانها را به صراط مستقيم رهنمون مىشود.
***
نكتهها:
[1- معنى" سفهاء"]
" سفهاء" جمع" سفيه" در اصل به معنى كسى است كه بدنش سبك
باشد و به آسانى جابجا شود، عرب به افسارهاى سبك وزن حيوانات كه به هر طرف حركت
مىكند" سفيه" مىگويد، ولى اين كلمه تدريجا به معنى" سبك
مغز" به كار رفته و به صورت معنى اصلى در آمده، خواه اين سبك مغزى در امور
دينى باشد يا دنيوى.
[2- مساله" نسخ"]
***
سابقا گفتيم مساله" نسخ" احكام و تغيير برنامههاى تربيتى در
مقطعهاى مختلف زمانى مساله تازه يا عجيبى نيست كه مورد ايراد قرار گيرد، ولى
بهانه جويان يهود اين مطلب را دستاويز خوبى براى انحراف افكار از اسلام پنداشتند،
و روى آن تبليغات زيادى كردند، اما چنان كه در آيات بعد خواهيم ديد قرآن به آنها
پاسخهاى منطقى و دندانشكن داده است.
[3- تفسير جمله" يَهْدِي مَنْ يَشاءُ"]
***
جمله" يَهْدِي مَنْ يَشاءُ" (هر كس را خدا بخواهد هدايت مىكند) چنان كه سابقا
نيز گفتهايم به اين معنى نيست كه خداوند بدون حساب كسى را هدايت مىكند، بلكه اين
مشيت از" حكمت" خداوند و حساب مصالح و مفاسد سرچشمه مىگيرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 481