نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 455
" آيا نمىبينيد كه خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز به
وسيله قطعات سنگى ... امتحان كرده است، و آن را خانه محترم خود قرار داده، سپس به
آدم و فرزندانش دستور داد كه به گرد آن طواف كنند".
كوتاه سخن اينكه: آيات قرآن و روايات اين تاريخچه معروف را تاييد مىكند كه
خانه كعبه نخست به دست آدم ساخته شد، سپس در طوفان نوح فرو ريخت، و بعد به دست ابراهيم
و فرزندش اسماعيل تجديد بنا گرديد [1]
***
در دو آيه اخير از آيات مورد بحث، ابراهيم و فرزندش
اسماعيل، پنج تقاضاى مهم از خداوند جهان مىكنند، اين تقاضاها كه به هنگام اشتغال
به تجديد بناى خانه كعبه صورت گرفت به قدرى حساب شده و جامع تمام نيازمنديهاى
زندگى مادى و معنوى است كه انسان را به عظمت روح اين دو پيامبر بزرگ خدا كاملا
آشنا مىسازد:
نخست عرضه مىدارند:" پروردگارا! ما را تسليم فرمان خودت قرار ده" (رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ).
بعد تقاضا مىكنند" از دودمان ما نيز امتى مسلمان و تسليم در برابر فرمانت
قرار ده" (وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً
لَكَ).
سپس تقاضا مىكنند" طرز پرستش و عبادت خودت را به ما نشان ده، و ما را از
آن آگاه ساز" (وَ أَرِنا مَناسِكَنا).
تا بتوانيم آن گونه كه شايسته مقام تو است عبادتت كنيم.
بعد از خدا تقاضاى توبه كرده، مىگويند:" توبه ما را بپذير و رحمتت را
متوجه
[1] نويسنده تفسير المنار اين موضوع
را بكلى انكار كرده و نخستين بنيانگذار خانه كعبه را ابراهيم و اسماعيل مىداند در
حالى اين سخن نه تنها با روايات و تاريخ سازگار نيست با خود آيات قرآن نيز
نمىسازد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 455