نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 454
تفسير: ابراهيم خانه كعبه را بنا مىكند
از آيات مختلف قرآن و احاديث و تواريخ اسلامى به خوبى استفاده مىشود كه خانه
كعبه پيش از ابراهيم، حتى از زمان آدم بر پا شده بود، در آيه 37 سوره ابراهيم از
قول اين پيامبر بزرگ مىخوانيم: رَبَّنا
إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتِي بِوادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ
الْمُحَرَّمِ:" پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در اين
سرزمين خشك و سوزان در كنار خانه تو سكونت دادم".
اين آيه گواهى مىدهد موقعى كه ابراهيم با فرزند شيرخوارش اسماعيل و همسرش به
سرزمين مكه آمدند اثرى از خانه كعبه وجود داشته است.
در آيه 96 سوره آل عمران نيز مىخوانيم: إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ
مُبارَكاً:" نخستين خانهاى كه به منظور پرستش
خداوند براى مردم ساخته شد در سرزمين مكه بود" مسلم است كه پرستش خداوند و
ساختن مركز عبادت از زمان ابراهيم آغاز نگرديده بلكه قبلا و حتى از زمان آدم ع
بوده است.
اتفاقا تعبيرى كه در نخستين آيه مورد بحث به چشم مىخورد نيز همين معنى را
مىرساند آنجا كه مىگويد:" بياد آوريد هنگامى را كه ابراهيم و اسماعيل
پايههاى خانه (كعبه) را بالا مىبردند، و مىگفتند: پروردگارا! از ما بپذير تو
شنوا و دانايى" (وَ إِذْ يَرْفَعُ
إِبْراهِيمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَ إِسْماعِيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا
إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ).
اين تعبير مىرساند كه شالودههاى خانه كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل
پايهها را بالا بردند.
در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مىخوانيم:
ا لا ترون ان اللَّه سبحانه اختبر الاولين من لدن آدم صلوات اللَّه عليه الى
الاخرين من هذا العالم باحجار ...، فجعلها بيته الحرام ...، ثم امر آدم و ولده
يثنوا اعطافهم نحوه ...
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 454