نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 331
به طورى كه بسيارى از مفسران نقل كردهاند طايفه" بنى قريظه"
و" بنى نضير" كه هر دو از طوائف يهود بودند [1] و با هم قرابت نزديك داشتند به خاطر منافع
دنيا با يكديگر به مخالفت برخاستند،" بنى نضير" به طايفه"
خزرج" كه از مشركان مدينه بود پيوستند و" بنى قريظه" به
طايفه" اوس" و در جنگهايى كه ميان آن دو قبيله روى مىداد هر يك از
اينها طايفه هم پيمان خود را كمك مىكرد، و از طايفه ديگر مىكشت، اما هنگامى كه
آتش جنگ فرو مىنشست، همه يهود جمع مىشدند و دست به دست هم مىدادند تا از طريق
پرداختن فديه، اسيران خود را آزاد كنند، و در اين عمل استناد به حكم و قانون تورات
مىكردند (در حالى كه اولا اوس و خزرج هر دو مشرك بودند و كمك به آنها جايز نبود و
ثانيا همان قانونى كه دستور فدا را داده بود، دستور خوددارى از قتل را نيز صادر
كرده بود) [2] و يهود-
همانند اقوام لجوج و نادان ديگر- از اين اعمال ضد و نقيض فراوان داشتند:
***
2- تبعيض در احكام خدا و انگيزه آن
گفتيم قرآن مجيد يهود را در برابر اعمال ضد و نقيض و تبعيضشان در ميان احكام
خدا شديدا مورد سرزنش قرار داده و به اشد مجازات تهديد مىكند، به خصوص اينكه آنها
احكام كوچكتر را عمل مىكردند، اما در برابر احكام مهمتر يعنى قانون تحريم ريختن
خون يكديگر و آواره ساختن هم مذهبان از خانه و ديارشان، مخالفت مىكردند.
[1]" قريظه" و"
نضير" همانند" اوس" و" خزرج" دو برادر بودند كه از هر
كدام طايفهاى به وجود آمد.
[2] تفسير مجمع البيان و تفسير المنار
و تفسير فى ظلال ذيل آيات مورد بحث.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 331