نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 21
به همين دليل
اسماء ديگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه" اللَّه" گفته مىشود
به عنوان نمونه:
"
غفور" و" رحيم" كه به جنبه آمرزش خداوند اشاره مىكند (فَإِنَّ
اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ- بقره- 226).
"
سميع" اشاره به آگاهى او از مسموعات، و" عليم" اشاره به آگاهى او
از همه چيز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ-
بقره- 227).
"
بصير"، علم او را به همه ديدنيها بازگو مىكند (وَ
اللَّهُ بَصِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ حجرات- 18).
"
رزاق"، به جنبه روزى دادن او به همه موجودات اشاره مىكند و" ذو
القوه" به قدرت او، و" مبين" به استوارى افعال و برنامههاى او (إِنَّ
اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ- زاريات-
58).
و
بالاخره" خالق" و" بارء" اشاره به آفرينش او و"
مصور" حاكى از صورتگريش مىباشد (هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ
الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى حشر- 24).
آرى
تنها" اللَّه" است كه جامعترين نام خدا مىباشد، لذا ملاحظه مىكنيم در
يك آيه بسيارى از اين اسماء، وصف" اللَّه" قرار مىگيرند
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ
الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ:
" او
است اللَّه كه معبودى جز وى نيست، او است حاكم مطلق، منزه از ناپاكيها، از هر گونه
ظلم و بيدادگرى، ايمنى بخش، نگاهبان همه چيز، توانا و شكست ناپذير، قاهر بر همه
موجودات و با عظمت".
يكى از شواهد
روش جامعيت اين نام آنست كه ابراز ايمان و توحيد تنها با جمله لا اله الا اللَّه
مىتوان كرد، و جمله" لا اله الا العليم، الا الخالق، الا الرازق" و
مانند آن به تنهايى دليل بر توحيد و اسلام نيست، و نيز به همين جهت است كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 21