نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 188
لذا اين سؤال مطرح مىشود آنچه از آدم سر زد چه بود.
در اينجا سه تفسير وجود دارد كه مكمل يكديگرند:
1- آنچه آدم مرتكب شد" ترك اولى" و يا به عبارت ديگر" گناه
نسبى" بود نه" گناه مطلق".
گناه مطلق گناهانى است كه از هر كس سر زند گناه است و درخور مجازات (مانند شرك
و كفر و ظلم و تجاوز) و گناه نسبى آن است كه گاه بعضى اعمال مباح و يا حتى مستحبّ
درخور مقام افراد بزرگ نيست، آنها بايد از اين اعمال چشم بپوشند، و به كار مهمتر
پردازند، در غير اين صورت ترك اولى كردهاند، فى المثل نمازى را كه ما مىخوانيم
قسمتى از آن با حضور قلب و قسمتى بى حضور قلب مىگذرد درخور شان ما است، اين نماز
هرگز درخور مقام شخصى همچون پيامبر و على ص نيست، او بايد سراسر نمازش غرق در حضور
در پيشگاه خدا باشد، و اگر غير اين كند حرامى مرتكب نشده اما ترك اولى كرده است.
آدم نيز سزاوار بود از آن درخت نخورد هر چند براى او ممنوع نبود بلكه"
مكروه" بود.
2- نهى خداوند در اينجا نهى ارشادى است، يعنى همانند دستور طبيب كه مىگويد:
فلان غذا را نخور كه بيمار مىشوى، خداوند نيز به آدم فرمود اگر از درخت ممنوع
بخورى از بهشت بيرون خواهى رفت، و به درد و رنج خواهى افتاد، بنا بر اين آدم
مخالفت فرمان خدا نكرد، بلكه مخالفت نهى ارشادى كرد.
3- اساسا بهشت جاى تكليف نبود بلكه دورانى بود براى آزمايش و آمادگى آدم براى
آمدن در روى زمين و اين نهى تنها جنبه آزمايشى داشت [1]
***
[1] براى توضيح بيشتر در اين زمينه به
جلد 6 تفسير نمونه صفحه 122 ذيل آيات 19 تا 22 سوره اعراف و به جلد 13 ذيل آيات
121 سوره طه به بعد مراجعه فرمائيد
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 188