نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 187
ثالثا در رواياتى كه از طرق اهل بيت ع بما رسيده اين موضوع صريحا آمده است.
يكى از راويان حديث مىگويد از امام صادق ع راجع به بهشت آدم پرسيدم امام ع در
جواب فرمود: باغى از باغهاى دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مىتابيد، و اگر بهشت
جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمىشد (
جنة من جنات الدنيا يطلع فيها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج
منها ابدا
) [1] و از
اينجا روشن مىشود كه منظور از هبوط و نزول آدم به زمين نزول مقامى است نه مكانى
يعنى از مقام ارجمند خود و از آن بهشت سر سبز پائين آمد.
اين احتمال نيز داده شده كه اين بهشت در يكى از كرات آسمانى بوده است هر چند
بهشت جاويدان نبوده، در بعضى از روايات اسلامى نيز اشاره به بودن اين بهشت در
آسمان شده است ولى ممكن است كلمه سماء (آسمان) در اين گونه روايات اشاره به"
مقام بالا" باشد، نه" مكان بالا".
ولى بهر حال شواهد فراوانى نشان مىدهد كه اين بهشت غير از بهشت سراى ديگر است
چرا كه آن پايان سير انسان است و اين آغاز سير او بود، اين مقدمه اعمال و
برنامههاى او است و آن نتيجه اعمال و برنامههايش.
***
2- گناه آدم چه بود؟
روشن است آدم با آن مقامى كه خدا در آيات گذشته براى او بيان كرد مقام والايى
از نظر معرفت و تقوا داشت، او نماينده خدا در زمين بود او معلم فرشتگان بود، او
مسجود ملائكه بزرگ خدا گرديد، اين آدم با اين امتيازات مسلما گناه نمىكند، بعلاوه
مىدانيم او پيامبر بود و هر پيامبرى معصوم است.
[1] كتاب كافى (طبق نقل تفسير نور
الثقلين جلد 1 صفحه 62).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 187