نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 137
تصحيح و اصلاحى نيست و ممكن است از اول تا به آخر آن خوانده شود بدون آنكه
انسان كمترين ملالتى از آن احساس كند" [1] و باز او مىنويسد:" و همه اين معنى را قبول دارند كه
قرآن با بليغترين و فصيحترين لسان و به لهجه قبيله قريش كه نجيبترين و مؤدبترين
عربها هستند نازل شده ... و مملو از درخشندهترين اشكال و محكمترين تشبيهات است
..." [2]
5-" گوته" شاعر و دانشمند آلمانى مىگويد:
" قرآن اثرى است كه (احيانا) بواسطه سنگينى عبارت آن خواننده در ابتدا
رميده مىشود و سپس مفتون جاذبه آن مىگردد و بالاخره بى اختيار مجذوب زيبائيهاى
متعدد آن مىشود" [3] و در جاى ديگر مىنويسد:
" ساليان درازى كشيشان از خدا بىخبر ما را از پى بردن به حقائق قرآن
مقدس و عظمت آورنده آن محمد ص دور نگاه داشته بودند، اما هر قدر كه ما قدم در جاده
علم و دانش گذاردهايم پردههاى جهل و تعصب نابجا از بين مىرود و به زودى اين
كتاب توصيفناپذير (قرآن) عالم را به خود جلب نموده و تاثير عميقى در علم و دانش
جهان كرده، سرانجام محور افكار مردم جهان مىگردد"! هم او مىگويد:" ما
در ابتدا از قرآن روگردان بوديم، اما طولى نكشيد كه اين كتاب توجه ما را به خود
جلب كرد، و ما را دچار حيرت ساخت تا آنجا كه در برابر اصول و قوانين علمى و بزرگ
آن سر تسليم فرود آوريم"! 6-" ويل دورانت" مورخ معروف مىگويد:
" قرآن در مسلمانان آن چنان عزت نفس و عدالت و تقوايى به وجود آورده