نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 136
مىناميدند. پس از اينكه چند آيه از اول سوره" غافر" را از پيغمبر
شنيد در محفلى از طائفه بنى مخزوم حاضر شد و چنين گفت:
" به خدا سوگند از محمد سخنى شنيدم كه نه شباهت به گفتار انسانها دارد و
نه پريان و ان له لحلاوة، و ان عليه لطلاوة و ان اعلاه لمثمر و ان اسفله لمغدق، و انه
يعلو و لا يعلى عليه":" گفتار او شيرينى خاص و زيبايى مخصوصى دارد،
بالاى آن (همچون شاخههاى درختان برومند) پر ثمر، و پائين آن (مانند ريشههاى
درختان كهن) پرمايه است، گفتارى است كه بر همه چيز پيروز مىشود و چيزى بر آن
پيروز نخواهد شد" [1] 3- كارلايل- مورخ و دانشمند معروف انگليسى درباره قرآن مىگويد:
" اگر يك بار به اين كتاب مقدس نظر افكنيم حقائق برجسته و خصائص اسرار
وجود طورى در مضامين جوهره آن پرورش يافته كه عظمت و حقيقت قرآن به خوبى از آنها
نمايان مىگردد و اين خود مزيت بزرگى است كه فقط به قرآن اختصاص يافته و در هيچ
كتاب علمى و سياسى و اقتصادى ديگر ديده نمىشود، بلى خواندن برخى از كتابها
تاثيرات عميقى در ذهن انسان مىگذارد ولى هرگز با تاثير قرآن قابل مقايسه نيست، از
اين جهت بايستى گفت: مزاياى اوليه قرآن و اركان اساسى آن مربوط به حقيقت و احساسات
پاك و عناوين برجسته مسائل و مضامين مهم آن است كه هيچگونه شك و ترديد در آن راه
نيافته و پايان تمام فضائل را كه موجد تكامل و سعادت بشرى است در بر داشته و آنها
را به خوبى نشان مىدهد" [2] 4-" جان ديون پورت" مؤلف كتاب" عذر تقصير
به پيشگاه محمد و قرآن" مىنويسد:
" قرآن به اندازهاى از نقائص مبرا و منزه است كه نيازمند كوچكترين