نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 115
خط نفاق در هر عصر و زمانى، در برابر خط انقلابهاى راستين وجود داشته و دارد
به منافقان همه اعصار و قرون گسترش مىيابد، و ما با چشم خود تمام اين نشانهها را
يك به يك و مو به مو در مورد منافقان عصر خويش، مىيابيم، سرگردانى آنها، وحشت و
اضطرابشان و خلاصه بىپناهى و بدبختى و سيهروزى و رسوايى آنها را درست همانند
همان مسافرى كه قرآن به روشنترين وجهى حال او را ترسيم كرده است مشاهده مىكنيم.
در اينكه ميان مثال دوم و اول در آيات فوق چه تفاوتى است؟، در اينجا دو تفسير
وجود دارد.
نخست اينكه: آيه اول (مَثَلُهُمْ
كَمَثَلِ الَّذِي ...) اشاره به منافقانى است كه
در آغاز وارد، صف مؤمنان راستين شده بودند و حقيقتا ايمان آوردند، اما اين ايمان
مستقر و پا بر جا نبود و به نفاق گرائيدند.
و اما مثال دوم (أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ
السَّماءِ ...) حال منافقانى را بازگو مىكند كه از آغاز در
همان صف نفاق بودند و حتى براى يك لحظه هم ايمان نياوردند.
ديگر اينكه: مثال اول بازگو كننده حال افراد است، و مثال دوم مجسم كننده وضع
محيطها، لذا در اول مىفرمايد مَثَلُهُمْ
كَمَثَلِ الَّذِي ... (مثل آنها مانند كسى است كه
...) و در مثال دوم مىگويد:" أَوْ
كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ":" مانند باران پرپشتى كه از آسمان فرو مىريزد،
و در آن، ظلمت و رعد و برق است" اشاره به محيط وحشتزا و پرخوف و خطرى است كه
منافقان در آن زندگى داشتند.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 115