responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 552

خدا خواهش نمى‌كنيم كه خريدارى خود را پس دهد[742].

و در كافى به سند خود از سماعه از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود:

عباد بصرى، على بن الحسين (ع) را در راه مكه ديد و عرض كرد: اى على بن الحسين! چرا جهاد را كه سخت است رها كردى و زيارت حج را كه آسان است اختيار نمودى؟ حضرت فرمود: اگر برخورد كنيم به كسانى كه اين صفات را داشته باشند البته جهاد كردن در معيت آنان از حج بهتر است‌[742].

مؤلف: مقصود آن جناب (صلوات اللَّه عليه) صفاتى است كه در آيه‌(التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ) براى مؤمنين شمرده.

و از رسول خدا 6 نقل شده كه فرمود: سياحت امت من در مساجد است.

مؤلف: و از ابو هريره از رسول خدا 6 روايت شده كه فرمود: مقصود از سائحون روزه‌داران است، و از ابى امامه از آن جناب روايت شده كه فرمود: سياحت امت من جهاد در راه خداست، كه قبلا در باره آن بحث شد[742].

و در مجمع البيان گفته: همه صفاتى كه در آيه مذكور آمده با ياء يعنى تائبين و عابدين و ... خوانده مى‌شود، و اين قرائت را از امام باقر و امام صادق (ع) نقل كرده‌[742].

و در الدر المنثور در تفسير آيه‌(ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ) مى‌گويد: ابن ابى شيبه، احمد، بخارى، مسلم، نسايى، ابن جرير، ابن منذر، ابن ابى حاتم، ابو الشيخ، ابن مردويه و بيهقى- در كتاب دلائل- از سعيد بن مسيب از پدرش روايت كرده‌اند كه گفت: وقتى ابو طالب مى‌خواست از دنيا برود رسول خدا 6 به بالينش آمد در حالى كه ابو جهل و عبد اللَّه بن ابى اميه نيز آنجا بودند، حضرت فرمود: عموجان بگو لا اله الا اللَّه تا با آن نزد خداى تعالى برايت احتجاج كنم، ابو جهل و عبد اللَّه بن ابى اميه گفتند: اى ابو طالب آيا مى‌خواهى دست از دين عبد المطلب بردارى؟ و همچنين رسول خدا 6 كلمه توحيد را به او عرضه مى‌كرد، و آن دو وى را با اين حرف مورد سرزنش‌

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 552
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست