نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 552
خدا خواهش نمىكنيم كه خريدارى خود را پس دهد[742].
و در كافى به سند خود از سماعه از امام صادق (ع) روايت كرده كه
فرمود:
عباد بصرى، على بن الحسين (ع) را در راه مكه ديد و عرض كرد: اى على
بن الحسين! چرا جهاد را كه سخت است رها كردى و زيارت حج را كه آسان است اختيار
نمودى؟ حضرت فرمود: اگر برخورد كنيم به كسانى كه اين صفات را داشته باشند البته
جهاد كردن در معيت آنان از حج بهتر است[742].
مؤلف: مقصود آن جناب (صلوات اللَّه عليه) صفاتى است كه در آيه(التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ)
براى مؤمنين شمرده.
و از رسول خدا 6 نقل شده كه فرمود: سياحت امت من در مساجد است.
مؤلف: و از ابو هريره از رسول خدا 6 روايت شده كه فرمود: مقصود
از سائحون روزهداران است، و از ابى امامه از آن جناب روايت شده كه
فرمود: سياحت امت من جهاد در راه خداست، كه قبلا در باره آن بحث شد[742].
و در مجمع البيان گفته: همه صفاتى كه در آيه مذكور آمده با
ياء يعنى تائبين و عابدين و ... خوانده مىشود، و اين قرائت را
از امام باقر و امام صادق (ع) نقل كرده[742].
و در الدر المنثور در تفسير آيه(ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا
لِلْمُشْرِكِينَ) مىگويد: ابن ابى شيبه، احمد، بخارى،
مسلم، نسايى، ابن جرير، ابن منذر، ابن ابى حاتم، ابو الشيخ، ابن مردويه و بيهقى-
در كتاب دلائل- از سعيد بن مسيب از پدرش روايت كردهاند كه گفت: وقتى ابو طالب
مىخواست از دنيا برود رسول خدا 6 به بالينش آمد در حالى كه ابو جهل و عبد
اللَّه بن ابى اميه نيز آنجا بودند، حضرت فرمود: عموجان بگو لا اله الا
اللَّه تا با آن نزد خداى تعالى برايت احتجاج كنم، ابو جهل و عبد اللَّه بن
ابى اميه گفتند: اى ابو طالب آيا مىخواهى دست از دين عبد المطلب بردارى؟ و همچنين
رسول خدا 6 كلمه توحيد را به او عرضه مىكرد، و آن دو وى را با اين حرف مورد
سرزنش
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 552