responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 495

[بيان ضعف و جعلى بودن رواياتى كه حاكى از نماز گزاردن پيامبر 6 بر جنازه عبد اللَّه بن ابى و حضور او در كنار قبر او و ... مى‌باشد]

و نيز در آن كتاب آمده كه طبرانى و ابن مردويه و بيهقى- در كتاب دلائل- از ابن عباس نقل كرده‌اند كه گفت: پدر عبد اللَّه بن ابى به او گفته بود لباسى از جامه‌هاى پيغمبر 6 براى من تهيه كن و مرا در آن كفن نما و به رسول خدا 6 بگو تا بر جنازه‌ام نماز بخواند. پسرش نزد آن جناب آمده، عرض كرد يا رسول اللَّه! شما از اسم و رسم عبد اللَّه و شخصيت او اطلاع داريد، او از شما خواهش كرده كه يكى از جامه‌هاى خود را مرحمت كنى تا او را در آن كفن كنيم، و نيز خواسته كه شما بر او نماز گزارى.

عمر گفت: يا رسول اللَّه! تو عبد اللَّه را خوب مى‌شناسى و از نفاق وى اطلاع دارى، آيا با اينكه خداوند نهى كرده از اينكه به نماز بر او بايستى، مى‌خواهى بر او نماز گزارى؟ حضرت فرمود: كجا نهى كرده؟ گفت:(اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ ...). فرمود: من از هفتاد بار بيشتر استغفار مى‌كنم، اين را كه فرمود آيه‌(وَ لا تُصَلِّ عَلى‌ أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى‌ قَبْرِهِ ...) نازل شد، رسول خدا 6 شخصى نزد عمر فرستاد و او را به نزول آيه خبر داد، و نيز آيه ديگرى نازل شد كه مى‌فرمايد:(سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَسْتَغْفَرْتَ لَهُمْ أَمْ لَمْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ)[1].

مؤلف: در باره استغفار رسول خدا 6 براى عبد اللَّه بن ابى و نماز خواندنش بر جنازه او، روايات ديگرى بدون سند از طرق شيعه وارد شده كه عياشى‌[2] و قمى‌[3] آنها را در تفسير خود آورده‌اند، و خبر قمى قبلا نقل شد.

و اين روايات علاوه بر تناقضى كه دارند، و با خودشان تعارض و تدافع دارند و هر كدام آن ديگرى را تكذيب مى‌كند، آيات قرآنى نيز بطور صريح و روشن آنها را رد مى‌كند.

اولا بخاطر ظهور جمله‌(اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِنْ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ) كه ظهور روشنى دارد در اينكه منظور آيه، لغو بودن و اثر نداشتن استغفار است، نه اينكه رسول خدا 6 را مخير كند ميان استغفار كردن و نكردن. ديگر اينكه عدد هفتاد بعنوان مبالغه ذكر شده، نه براى اينكه بفهماند در خصوص عدد هفتاد اين اثر هست، و (باصطلاح خدا با هفتاد دشمنى دارد) و اگر رسول خدا 6 هفتاد و يك بار استغفار كند آن وقت خدا منافق مزبور را مى‌آمرزد.

ديگر اينكه شان رسول خدا 6 بزرگتر از آنست كه اين ظواهر و دلالتها


[1] الدر المنثور ج 3 ص 266

[2] تفسير عياشى ج 2 ص 100- 101

[3] تفسير قمى ج 1 ص 302

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 495
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست