نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 469
نسبت به شما است كه
از آن لذتها و نعمتها كه در آنيد بهتر است. بعرض مىرسانند:
آرى،
پروردگار ما! رضايت تو از ما، و محبت تو، به ما، بهتر و گواراتر است.
آن گاه على
بن الحسين (ع) اين آيه را تلاوت فرمود:(وَعَدَ اللَّهُ
الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ
خالِدِينَ فِيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ
اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ)[1].
و در الدر
المنثور است كه ابن مردويه از جابر روايت كرده كه گفت رسول خدا 6 فرمود: وقتى
اهل بهشت به بهشت درمىآيند خداى تعالى مىفرمايد: آيا بيش از اين، چيز ديگرى
مىخواهيد تا برايتان آماده سازم؟ عرض مىكنند: پروردگارا مگر چيز ديگرى هم مانده
كه در اينجا فراهم نشده باشد؟ مىفرمايد: آرى (بالاتر از همه اين نعمتها) رضاى من
است كه تا ابد بر شما خشم نمىگيرم[2].
مؤلف: اين
معنا در روايات بسيارى از طريق شيعه و سنى وارد شده است.
در جامع
الجوامع از ابى درداء از رسول خدا 6 نقل كرده كه فرمود:
عدن خانه خدا
است كه هيچ چشمى آن را نديده و صورتش به قلب هيچ بشرى خطور نكرده و غير از سه
طائفه كسى را در آن راه نيست: انبياء، صديقين و شهداء. خداى تعالى فرموده: خوشا
بحال كسى كه بدرون تو درآيد[3].
مؤلف: عموميت
بهشت كه روايت آن را مىرسانيد منافاتى با اختصاص آن براى سه طائفه ندارد، زيرا از
آيه (وَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِكَ هُمُ
الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ)[4]- كسانى كه
ايمان آوردند به خدا و فرستادگانش، ايشانند همان صديقين و شهداء نزد
پروردگارشان استفاده مىشود كه خداى سبحان عموم مؤمنين را به شهدا و صديقين
ملحق مىكند.
در تفسير قمى
در ذيل آيه(يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ
الْمُنافِقِينَ ...) گفته است:
پدرم از ابن
ابى عمير از ابى بصير از امام ابى جعفر (ع) روايت كرده كه فرمود: با كفار و
منافقين جهاد كن و ايشان را ملزم به انجام فرائض ساز[5].