responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 459

است. و نظير اين تعبير در جاى ديگر قرآن نيز آمده و آن آيه‌(وَ تَجْعَلُونَ رِزْقَكُمْ أَنَّكُمْ تُكَذِّبُونَ)[1] است كه مى‌فرمايد: رزقى را كه خدا به شما داده علت تكذيب خدا و آيات او قرار مى‌دهيد، با اينكه طبعا مى‌بايستى رزق خدا باعث شكر نعمت او در شما بشود، هم چنان كه بعضى از مفسرين نيز گفته‌اند كلمه بدل در آيه در تقدير است و تقدير آيه: و تجعلون بدل شكر رزقكم است.

ضميرى كه در من فضله است به خداى سبحان برمى‌گردد. صاحب مجمع البيان گفته: اگر نفرمود من فضلهما- از فضل خدا و رسول براى اين بوده كه پاس عظمت خداى تعالى رعايت شود، و با اسم او اسم كس ديگر جمع نشود و به همين جهت رسول خدا 6 وقتى مى‌شنود كه گوينده‌اى مى‌گويد: اى مردم هر كس خدا و رسول را اطاعت كند هدايت يافته و هر كس آن دو را نافرمانى كند گمراه شده است ناراحت مى‌شود و مى‌فرمايد تو چه بد خطيبى هستى براى مردمت؟ پرسيد: يا رسول اللَّه! پس چطور مى‌بايستى بگويم. فرمود: بگو و هر كس خدا و رسول را نافرمانى كند نه اينكه بگويى هر كس آن دو را ، مگر نديدى كه در قرآن كريم خداى سبحان اينطور فرموده:(وَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ).

بعضى ديگر در جواب اينكه چرا نفرمود من فضلهما گفته‌اند: براى اينكه فضل خدا از خود خداست، ولى فضل رسول خدا 6 از خودش نيست، فضل او هم از خداست، پس همه فضل‌ها از خداست‌[2].

البته در اين ميان غير از مساله تعظيم خداى سبحان نكته ديگرى نيز هست كه ما در تفسير آيه‌(لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّ اللَّهَ ثالِثُ ثَلاثَةٍ)[3].

در جلد ششم اين كتاب به آن اشاره نموديم، و آن اين بود كه وحدت خداى سبحان از جنس وحدت عددى نيست تا صحيح باشد با يك وحدت ديگرى عدد ديگرى را بنام دو تشكيل دهد.

سپس خداى تعالى براى اين منافقين بيان مى‌كند كه با همه اين گناهان مهلكه و كفر صريح و تصميمى كه به آن موفق نشدند اگر بسوى پروردگار خود بازگشت كنند خداوند توبه‌شان را مى‌پذيرد، و نيز عاقبت امر اين توبه و عاقبت اعراض از آن را بيان داشته و فرموده:


[1]( و بجاى استفاده از قرآن) بهره خود را تكذيب آن قرار مى‌دهيد. سوره واقعه آيه 82

[2] مجمع البيان ج 5 ص 52

[3] به تحقيق كافر شدند آنهايى كه گفتند خداوند سومى سه كس است. سوره مائده آيه 73

نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی    جلد : 9  صفحه : 459
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست