نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 11
شدن ايمان در اثر
استماع آيات خدا، 3- توكل، 4- بپا داشتن نماز، 5- انفاق از آنچه كه خدا روزى
فرموده. و معلوم است كه سه صفت اول از اعمال قلب و دو صفت اخير از اعمال جوارح
است، و در ذكر آن رعايت ترتيب واقعى و طبيعى آن شده است، چون نور ايمان به تدريج
در دل تابيده مىشود و هم چنان رو به زيادى مىگذارد تا به حد تمام رسيده و حقيقتش
كامل شود. مرتبه اول آن كه همان تاثر قلب است عبارت است از وجل و ترس و تكان خوردن
دل در هنگام ذكر خدا، و جمله(إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ
قُلُوبُهُمْ) اشاره به آن است.
و اين ايمان
هم چنان رو به انبساط نهاده و شروع به ريشه دواندن در دل مىكند، و در اثر سير در
آيات داله بر خداى تعالى و همچنين آياتى كه انسان را بسوى معارف حقه رهبرى مىكند
در دل شاخ و برگ مىزند، بطورى كه هر قدر مؤمن بيشتر در آن آيات سير و تامل كند
ايمانش قوىتر و زيادتر مىگردد، تا آنجا كه به مرحله يقين برسد، و جمله(وَ إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيماناً) اشاره به آن
است.
وقتى ايمان
انسان زياد گشت و به حدى از كمال رسيد كه مقام پروردگارش را و موقعيت خود را
شناخت، و به واقع مطلب پى برد، و فهميد كه تمامى امور به دست خداى سبحان است، و او
يگانه ربى است كه تمام موجودات بسوى او بازگشت مىكنند در اين موقع بر خود حق و
واجب مىداند كه بر او توكل كرده و تابع اراده او شود، و او را در تمامى مهمات
زندگى خود وكيل خود گرفته به آنچه كه او در مسير زندگيش مقدر مىكند رضا داده و بر
طبق شرايع و احكامش عمل كند، اوامر و نواهيش را بكار بندد، و جمله(وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ) اشاره به همين معنا است.
و وقتى ايمان
به حد كاملش در دل مستقر گرديد قهرا انسان بسوى عبوديت معطوف گشته و پروردگار خود
را به خلوص و خضوع عبادت مىكند، و اين عبادت همان نماز است، علاوه، بسوى اجتماع
نيز معطوف گشته حوائج اجتماع خود را برآورده مىكند، و نواقص و كمبوديها را جبران
مىنمايد، و از آنچه خدا ارزانيش داشته از مال و علم و غير آن انفاق مىنمايد، و
آيه(الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ
يُنْفِقُونَ) همين معنا را مىرساند.
از آنچه گذشت
روشن گرديد كه جمله(زادَتْهُمْ إِيماناً) اشاره است
به زيادى از جهت كيفيت، يعنى ايمانشان رو به شدت و كمال مىگذارد، پس اينكه بعضى
از مفسرين آن را به معناى زياد شدن كميت و عدد مؤمنين گرفته اشتباه است.
(أُولئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ
مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ) اين حكمى است كه خداوند كرده و فرموده: ايمان
حقيقى تنها در دل آن كسانى ثابت
نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 9 صفحه : 11