نام کتاب : ترجمه تفسیر المیزان نویسنده : علامه طباطبایی جلد : 8 صفحه : 77
مرا كمك كرده و او را
تسليم من ساخته به طورى كه ديگر مرا جز به خير دعوت نمىكند[1].
مؤلف:
بعضىها كلمه أسلم را كه در روايت است به ضم ميم خوانده و بعضى ديگر
به فتح ميم.
در تفسير
عياشى از جميل بن دراج نقل شده كه گفت: از امام صادق (ع) پرسيدم آيا ابليس از ملائكه
بود و يا مامور بعضى از امور آسمان بوده؟ فرمود: از ملائكه نبود، و ليكن ملائكه او
را از جنس خود مىپنداشتند، و خدا مىدانست كه او از آنها نيست و در آسمان
ماموريتى نداشت و شخصيت و احترامى هم نداشت.
جميل بن دراج
مىگويد: از خدمت امام مرخص شده نزد طيار آمدم و آنچه را شنيده بودم برايش بازگو
كردم. وى گفت چطور از ملائكه نبود و حال آنكه خداى تعالى به ملائكه امر كرد كه بر
آدم سجده كنند؟ ناگزير برخاسته خدمت امام آمديم، طيار همين سؤال را از آن جناب
كرد. حضرت در جواب فرمود: آيا خطابى كه خداى تعالى مكرر به مؤمنين كرده و فرموده:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا) شامل منافقين هم مىشود يا نه؟ طيار در جواب
اعتراف كرد به اينكه شامل منافقين بلكه شامل اهل ضلالت و هر كسى كه اقرار ظاهرى به
دعوت اسلام داشته باشد مىشود[2] مؤلف: اين
حديث رد بر رواياتى است كه مىگويد ابليس از ملائكه بوده و يا خازن آسمان پنجم يا
خازن بهشت بوده است.
[دو دسته
روايات مربوط به تصرفات ابليس و كيفيت تصرف او در شعور آدمى]
بايد دانست
كه روايات مربوط به تصرفات ابليس و اينكه چگونه در شعور آدمى تصرف مىكند از طرق
شيعه و سنى بسيار است، و اين روايات دو قسمند: يكى رواياتى كه تصرفى از تصرفات
ابليس را بدون تفسير ذكر مىكند. و ديگر رواياتى كه تصرفى از تصرفات وى را ذكر
نموده و تا اندازهاى آن را تفسير مىكند.
از جمله
روايات دسته اول يكى روايتى است كه مرحوم كلينى در كافى از امير المؤمنين (ع) نقل
كرده كه آن حضرت فرمود: دستمال گوشت را در خانه نگذاريد كه جاى شيطان است، و خاك
در پشت در نريزيد كه شيطان آنجا منزل مىكند[3].
و نيز در
كافى از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: بر بالاى هر پلى